-
- Advertisement
scratchbuilt 3D printer
Re: CNC machine
daar kunt ge alle onderdelen vinden om zelf te printen
cum insania in calcibus
section 8
section 8
-
D_argo
- Globale moderator
- Berichten: 677
- Geregistreerd: 22 Okt 2012, 20:43
- Woonplaats: kamp
Ok,
We zullen dan toch maar verder bloggen....
Ondertussen toch al wat vorderingen gemaakt....
Dus waar was ik:
Ik ben begonnen bij de X as (de as die links-rechts beweegt waarop de extruder uiteindelijk gemonteerd wordt)
hier zie je de assembly van de wagentjes waarop de X-as gemonteerd wordt. in deze wagentjes zitten de lagers om over de Y-as te schuiven.
Open/binnenkant:
Zou zou het er moeten gaan uitzien (alleen rechter
Hier het resultaat gemonteerd in de kast dus al op de Y-as
Dit is het resultaat:
het volledig mechanisch gedeelte van de X-as op de Y-as
Nadat deze geassembleerd was zijn de Nema17's binnengekomen samen met de end-stops..... Nu kan de fun pas echt beginnen
Dus zoals reeds gezien:
De beweging van de eerste as.... as gewoon naast mijn pc gezet, het Ramps 1.4 + Arduino Mega ingeplugd in de pc, en de voeding eraan:
Merlin software open en tweaken maar:
De bewegingsrichting omgedraaid, selecteren van het schermpje, bepalen van het maximum aantal stappen. Niets dramatisch tot hiertoe.
We pleuren gewoon de hele hoop terug in de kast, en vandaar zien we wel verder:
Natuurlijk, nu de motoren binnenzijn, en de X-as al teken van leven heeft gegeven wil ik de rest ook zien, dus.... laten we de Y-as aansluiten...
Eigenlijk een héél simpel truukje dat ik op internet gevonden hand, tyre-raps!
eerst blokkeer ik de riempjes op het wagentje, dan pas verbind ik de belt aan elkaar met behulp van strapjes,.... waarom, omdat deze timingbelt niet rekt (anders kan het nooit goed gaan) maar toch op spanning moet zitten,... en als er iets fout gaat, is het gewoon een kwestie van een strapje te vervangen...
Belt vastmaken:
Strapje erdoor, en aanspannen:
Daarna de eindstop monteren, om te voorkomen dat de as te ver loopt en blokkeert:
voila, meer was dit niet, nu verder met de laatste as.... de Z as (deze beweegt in hoogte)
Thanks to Argo (again)
deze mooie blokjes gemaakt om de M8 bout in te blokeren:
Principe is eigenlijk heel simpel:
omdat dit in de hoogte beweegt maak ik gebruik van 2 motoren met daarop een draadstang gemonteerd, deze draait en de geblokeerde bout beweegt op en neer...
Hier de montage in de kast:
Tot daar ging alles goed
De hele nest nog eens aangesloten... computervoeding eraan om alles nog eens te bewegen, en te finetunen....
Toen kwam de brandlucht
Resultaat de voltage regulator doorgebrand (hieonder beschreven als 800mA LDO)
Ok, geen paniek, gewoon ff vervangen... de 7805 doet hetzelfde...
even de dader verwijderen:
en daarna de 7805 erop:
Niet ZO mooi maar door het grotere hitteschild zou deze beter functioneren...
vlammen de USB erin en.... damn, overspanningsbeveiliger ook geraakt...
Deze is klaar voor de schroot....
Voorlopig liggen de softwarematige vorderingen even stil, nieuwe is besteld, met daarbij een voeding...
Was al een oude pc voeding die ik gebruikte, en nu vertrouw ik hier niet echt meer op
Straks de andere kant van de Z as monteren, en dan zien we wel weer waar we staan...
Groetjes
TO BE CONTINUED
We zullen dan toch maar verder bloggen....
Ondertussen toch al wat vorderingen gemaakt....
Dus waar was ik:
Ik ben begonnen bij de X as (de as die links-rechts beweegt waarop de extruder uiteindelijk gemonteerd wordt)
hier zie je de assembly van de wagentjes waarop de X-as gemonteerd wordt. in deze wagentjes zitten de lagers om over de Y-as te schuiven.
Open/binnenkant:
Zou zou het er moeten gaan uitzien (alleen rechter
Hier het resultaat gemonteerd in de kast dus al op de Y-as
Dit is het resultaat:
het volledig mechanisch gedeelte van de X-as op de Y-as
Nadat deze geassembleerd was zijn de Nema17's binnengekomen samen met de end-stops..... Nu kan de fun pas echt beginnen
Dus zoals reeds gezien:
De beweging van de eerste as.... as gewoon naast mijn pc gezet, het Ramps 1.4 + Arduino Mega ingeplugd in de pc, en de voeding eraan:
Merlin software open en tweaken maar:
De bewegingsrichting omgedraaid, selecteren van het schermpje, bepalen van het maximum aantal stappen. Niets dramatisch tot hiertoe.
We pleuren gewoon de hele hoop terug in de kast, en vandaar zien we wel verder:
Natuurlijk, nu de motoren binnenzijn, en de X-as al teken van leven heeft gegeven wil ik de rest ook zien, dus.... laten we de Y-as aansluiten...
Eigenlijk een héél simpel truukje dat ik op internet gevonden hand, tyre-raps!
eerst blokkeer ik de riempjes op het wagentje, dan pas verbind ik de belt aan elkaar met behulp van strapjes,.... waarom, omdat deze timingbelt niet rekt (anders kan het nooit goed gaan) maar toch op spanning moet zitten,... en als er iets fout gaat, is het gewoon een kwestie van een strapje te vervangen...
Belt vastmaken:
Strapje erdoor, en aanspannen:
Daarna de eindstop monteren, om te voorkomen dat de as te ver loopt en blokkeert:
voila, meer was dit niet, nu verder met de laatste as.... de Z as (deze beweegt in hoogte)
Thanks to Argo (again)
deze mooie blokjes gemaakt om de M8 bout in te blokeren:
Principe is eigenlijk heel simpel:
omdat dit in de hoogte beweegt maak ik gebruik van 2 motoren met daarop een draadstang gemonteerd, deze draait en de geblokeerde bout beweegt op en neer...
Hier de montage in de kast:
Tot daar ging alles goed
De hele nest nog eens aangesloten... computervoeding eraan om alles nog eens te bewegen, en te finetunen....
Toen kwam de brandlucht
Resultaat de voltage regulator doorgebrand (hieonder beschreven als 800mA LDO)
Ok, geen paniek, gewoon ff vervangen... de 7805 doet hetzelfde...
even de dader verwijderen:
en daarna de 7805 erop:
Niet ZO mooi maar door het grotere hitteschild zou deze beter functioneren...
vlammen de USB erin en.... damn, overspanningsbeveiliger ook geraakt...
Deze is klaar voor de schroot....
Voorlopig liggen de softwarematige vorderingen even stil, nieuwe is besteld, met daarbij een voeding...
Was al een oude pc voeding die ik gebruikte, en nu vertrouw ik hier niet echt meer op
Straks de andere kant van de Z as monteren, en dan zien we wel weer waar we staan...
Groetjes
TO BE CONTINUED
Laatst gewijzigd door Delanghe op 21 Dec 2015, 20:10, in totaal 6 keer gewijzigd.
Landen is eigenlijk gecontroleerd neerstorten....
Dus, ben goe bezig
Dus, ben goe bezig
-
Delanghe
- Geavanceerd lid
- Berichten: 715
- Geregistreerd: 20 Okt 2012, 18:46
Ziet er al goed uit Delanghe, nice !!!
Life is a bitch, fly away from it...
-
RSSD
- Beheerder
- Berichten: 4316
- Geregistreerd: 02 Apr 2011, 12:23
- Woonplaats: Vladslo
Ik moet zeggen dat het er wel deftig uitziet, toch heb ik een vraagje, hoe haal je de speling van de Y as weg?
PS: ik zou de titel van dit draadje veranderen naar "3D printer zelfbouw" of zoiets, misschien krijg je zo meer interesse omdat het 3D printen momenteel toch interessanter is dan een CNC machine.
t'Is maar een gedacht natuurlijk.
PS: ik zou de titel van dit draadje veranderen naar "3D printer zelfbouw" of zoiets, misschien krijg je zo meer interesse omdat het 3D printen momenteel toch interessanter is dan een CNC machine.
t'Is maar een gedacht natuurlijk.
Carpe Diem!
-
Fg Dude
- Actief lid
- Berichten: 366
- Geregistreerd: 15 Mrt 2012, 14:36
- Woonplaats: Turnhout
Fg Dude schreef:
PS: ik zou de titel van dit draadje veranderen naar "3D printer zelfbouw" of zoiets
Volledig mee eens, maar dat is iets voor de moderators......... denk niet dat ik dat zelf kan
Wat bedoel je met speling op de Y-as?
daarnet wat bezig gehouden met het veiligstellen van de bekabeling (lijkt me niet zo intressant als die verstrengeld geraakt in de mechanica )
de loshangende kabel is voorzien voor de endstop van de Z-as
Landen is eigenlijk gecontroleerd neerstorten....
Dus, ben goe bezig
Dus, ben goe bezig
-
Delanghe
- Geavanceerd lid
- Berichten: 715
- Geregistreerd: 20 Okt 2012, 18:46
Ik bedoel de speling die je hebt op de draadstang t.o.v. de moer, op de x en z as werk je met riemen die normaal spelingsvrij zijn eens ze goed zijn afgesteld.
Aan draden geen gebrek bij een 3D printer, het is een kunst om deze netjes weg te werken, als je dat niet doet word het een slordige warboel, en dat geeft geen nette indruk, ik heb bij mij ook alles netjes weggewerkt want bij de HK 3d printer ziet het er ander ook niet uit.
Aan draden geen gebrek bij een 3D printer, het is een kunst om deze netjes weg te werken, als je dat niet doet word het een slordige warboel, en dat geeft geen nette indruk, ik heb bij mij ook alles netjes weggewerkt want bij de HK 3d printer ziet het er ander ook niet uit.
Carpe Diem!
-
Fg Dude
- Actief lid
- Berichten: 366
- Geregistreerd: 15 Mrt 2012, 14:36
- Woonplaats: Turnhout
Volgens mij is deze speling te verwaarlozen, aangezien dat newton zich toch graag overal in moeit
De draad van de moer zou normaal altijd stevig op de stang moeten rusten gezien het gewicht van het printbed er nog op moet komen....
om de horizontale speling voor en achter op te vangen heb ik nog 2 geleiders voorzien aan beide kanten...
klinkt ingewikkelder dan het is, foto's zullen hopelijk meer duidelijkheid verschaffen...
ohja, nu vraag ik mij af welke printer van HK dat je gekocht hebt, want nadat ik ben gaan kijken, blijkt degene die ik voor mij hield 20 op 20 kan printen..... en deze werkt ongeveer volgens hetzelfde principe (draadstang)
Greetz
De draad van de moer zou normaal altijd stevig op de stang moeten rusten gezien het gewicht van het printbed er nog op moet komen....
om de horizontale speling voor en achter op te vangen heb ik nog 2 geleiders voorzien aan beide kanten...
klinkt ingewikkelder dan het is, foto's zullen hopelijk meer duidelijkheid verschaffen...
ohja, nu vraag ik mij af welke printer van HK dat je gekocht hebt, want nadat ik ben gaan kijken, blijkt degene die ik voor mij hield 20 op 20 kan printen..... en deze werkt ongeveer volgens hetzelfde principe (draadstang)
Greetz
Landen is eigenlijk gecontroleerd neerstorten....
Dus, ben goe bezig
Dus, ben goe bezig
-
Delanghe
- Geavanceerd lid
- Berichten: 715
- Geregistreerd: 20 Okt 2012, 18:46
Ik heb deze, http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html
En de Y as is inderdaad ook een draadstang, maar wel met vierkante draad en niet de normale driekant draad, daarboven gebruikt men hier 4 geleiders en 6 geleidepunten voor het bed, plus de draadstang achteraan waarvan de twee moeren springloaded zijn gemonteerd om de speling zo goed als nihil te maken.
De speling is misschien te verwaarlozen, maar bij een 3D printer is elke speling zichtbaar in je print.
Het is ook wel zo dat hoe groter en zwaarder het bed is, hoe meer de zwaartekracht er vat op krijgt
En de Y as is inderdaad ook een draadstang, maar wel met vierkante draad en niet de normale driekant draad, daarboven gebruikt men hier 4 geleiders en 6 geleidepunten voor het bed, plus de draadstang achteraan waarvan de twee moeren springloaded zijn gemonteerd om de speling zo goed als nihil te maken.
De speling is misschien te verwaarlozen, maar bij een 3D printer is elke speling zichtbaar in je print.
Het is ook wel zo dat hoe groter en zwaarder het bed is, hoe meer de zwaartekracht er vat op krijgt
Delanghe schreef:Volgens mij is deze speling te verwaarlozen, aangezien dat newton zich toch graag overal in moeit
De draad van de moer zou normaal altijd stevig op de stang moeten rusten gezien het gewicht van het printbed er nog op moet komen....
om de horizontale speling voor en achter op te vangen heb ik nog 2 geleiders voorzien aan beide kanten...
klinkt ingewikkelder dan het is, foto's zullen hopelijk meer duidelijkheid verschaffen...
ohja, nu vraag ik mij af welke printer van HK dat je gekocht hebt, want nadat ik ben gaan kijken, blijkt degene die ik voor mij hield 20 op 20 kan printen..... en deze werkt ongeveer volgens hetzelfde principe (draadstang)
Greetz
Carpe Diem!
-
Fg Dude
- Actief lid
- Berichten: 366
- Geregistreerd: 15 Mrt 2012, 14:36
- Woonplaats: Turnhout
Ah je hebt de fabrikator, was aan de andere modellen aan't denken....
Well, momenteel zie ik er niet direct graten in in deze assen, maar we kunnen pas echt kijken als de eerste print eruitkomt hé
Vandaar "een projectje", daar komt achteraf altijd nog héél wat finetuning bij kijken...
Als ik de Prusa I3 bekijk, denk dat deze ook werkt met schroefdraad... vandaar
Well, momenteel zie ik er niet direct graten in in deze assen, maar we kunnen pas echt kijken als de eerste print eruitkomt hé
Vandaar "een projectje", daar komt achteraf altijd nog héél wat finetuning bij kijken...
Als ik de Prusa I3 bekijk, denk dat deze ook werkt met schroefdraad... vandaar
Landen is eigenlijk gecontroleerd neerstorten....
Dus, ben goe bezig
Dus, ben goe bezig
-
Delanghe
- Geavanceerd lid
- Berichten: 715
- Geregistreerd: 20 Okt 2012, 18:46
In dit filmpje (eerste deel) word dus een voorbeeld gegeven hoe ze die speling dus wegnemen door twee moeren en een veer, bij de replicator is het dus ook zo gemaakt, maar dan met een metalen huls.
Aanpassingen zijn bij een zelfbouw altijd nodig, maar als je ze nu al weet kan je ze beter gelijk doen.
De titel is ondertussen ook aangepast zie ik, nu maar hopen op wat meer belangstelling ;o)
Aanpassingen zijn bij een zelfbouw altijd nodig, maar als je ze nu al weet kan je ze beter gelijk doen.
De titel is ondertussen ook aangepast zie ik, nu maar hopen op wat meer belangstelling ;o)
Carpe Diem!
-
Fg Dude
- Actief lid
- Berichten: 366
- Geregistreerd: 15 Mrt 2012, 14:36
- Woonplaats: Turnhout
Terug naar R/C Tutorials - How To's
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast
-
- Advertisement