Pagina 1 van 1

HS + pinion manueel berekenen

BerichtGeplaatst: 25 Jan 2012, 19:00
door jaslhelicopters
het berekenen van de headspeed gebeurd met het motor type Kv, aantal lipo cellen en de ratio of tandwielverhouding pinion-maingear

het beste throttle percentage van een scorpion regelaar ligt tussen 86% en 97% hieronder of hierboven ligt het rendement lager van de regelaar, en kan hij warm worden.

voorbeeld

motor 4035-500
12 lipo cellen = 44.4V

maingear 100T
pinion 10T

aantal Kv is het aantal omwentelingen per volt...dus :

500Kv * 44.4 = 22200rpm aan 100% --> voor 90% is dit 22200 * 0.9 = 19980rpm

dus de pinion draait aan 19980rpm op 90% throttle op de curve

19980/10= 1998rpm voor de meangear, dus de ideale headspeed voor een 4035-500 op 12cellen is 1998rpm

indien dit hoger of lager ligt kan men dit aanpassen door een andere pinion of maingear

dus als je op minder cellen wil vliegen zal de kv van je motor hoger moeten liggen of de ratio van je pinion maingear lager

Re: HS + pinion manueel berekenen

BerichtGeplaatst: 25 Jan 2012, 19:02
door RSSD
Thx voor de tip, effe sticky maken.

Re: HS + pinion manueel berekenen

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2012, 13:17
door redbird300
Niet vergeten om ook nog te vermenigvuldigen met de efficientiefactor van je motor, grofweg 0,8 tot 0,85 voor een outrunner, en evenzeer benaderend 0,9 voor een inrunner.

Verder ook in het achterhoofd houden dat de throttle percentages in je zender de regelaar weliswaar lineair beinvloeden, maar dat de regelaar zelf niet diezelfde lineariteit heeft. Voorbeeld: als 100% throttle 2000 RPM geeft, dan geeft 50% niet gegarandeerd 1000 RPM. Maar die curves geven fabrikanten niet vrij, dus wat hier boven staat is ongeveer de beste benadering om snel te rekenen. Zolang je dicht bij de 100% blijft klopt het wel ongeveer.

Re: HS + pinion manueel berekenen

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2012, 17:03
door jaslhelicopters
redbird300 schreef:Niet vergeten om ook nog te vermenigvuldigen met de efficientiefactor van je motor, grofweg 0,8 tot 0,85 voor een outrunner, en evenzeer benaderend 0,9 voor een inrunner.

Verder ook in het achterhoofd houden dat de throttle percentages in je zender de regelaar weliswaar lineair beinvloeden, maar dat de regelaar zelf niet diezelfde lineariteit heeft. Voorbeeld: als 100% throttle 2000 RPM geeft, dan geeft 50% niet gegarandeerd 1000 RPM. Maar die curves geven fabrikanten niet vrij, dus wat hier boven staat is ongeveer de beste benadering om snel te rekenen. Zolang je dicht bij de 100% blijft klopt het wel ongeveer.



die 90% = 0.9, volgens mij staat dat bij men eerste post

voor je 2de puntje, daarom is het belangerijk om je endpoints in te stellen op je regelaar + ongeveer 3% om save te zijn.
dit kan je doen op alle kwaliteits regelaars

Re: HS + pinion manueel berekenen

BerichtGeplaatst: 01 Sep 2012, 10:29
door redbird300
jaslhelicopters schreef:
redbird300 schreef:Niet vergeten om ook nog te vermenigvuldigen met de efficientiefactor van je motor, grofweg 0,8 tot 0,85 voor een outrunner, en evenzeer benaderend 0,9 voor een inrunner.

Verder ook in het achterhoofd houden dat de throttle percentages in je zender de regelaar weliswaar lineair beinvloeden, maar dat de regelaar zelf niet diezelfde lineariteit heeft. Voorbeeld: als 100% throttle 2000 RPM geeft, dan geeft 50% niet gegarandeerd 1000 RPM. Maar die curves geven fabrikanten niet vrij, dus wat hier boven staat is ongeveer de beste benadering om snel te rekenen. Zolang je dicht bij de 100% blijft klopt het wel ongeveer.



die 90% = 0.9, volgens mij staat dat bij men eerste post

voor je 2de puntje, daarom is het belangerijk om je endpoints in te stellen op je regelaar + ongeveer 3% om save te zijn.
dit kan je doen op alle kwaliteits regelaars


Dacht dat je throttle percentage bedoelde in je eerste post, das een andere +/- 90%.
De efficientie van de motor moet ook in rekening gebracht worden.
Heb op www.helisoftware.com zelf een relatief eenvoudige headspeedcalculator gemaakt, die houdt daar allemaal rekening mee, en de resutlaten komen aardig overeen met de akoustische versie die echt meet, via fourrier analyse, en trouwens in dezelfde software zit ("HeliPort", is freeware BTW). Je zal zien dat zowel motorefficientie als throttle percentage moeten in rekening worden gebracht, anders zit je te hoog (tenzij je regelaar 100% open staat natuurlijk).

Re: HS + pinion manueel berekenen

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2012, 18:23
door jaslhelicopters
Kheb je heliport software eens geprobeerd maar kom in de verste verte niet aan je aangegeven HS

heb het gedaan met logo 600 meangear, en 11T pinion met 5020-450 scorpion motor, en als ik het met een optische tachmeter nameet kom ik +/- 250 toeren verkeerd uit ( uitgaande van een vlakke lijn in de throttlecurve, dus geen govenor)

niet tegenstaande dat ik het wel een prachtige tool vind !!
mss eens overwegen om een blackberry toepassing te maken? :-)

note :

ook evt met een gov mode werken in je heliport tool? bv : castle houd rekening met zwakste lipo, YGE en andere zoals kontronik meten eerst het voltage en gaat dan zorgen voor de juiste HS die te behouden is (HS blijft gelijk, ook wanneer de lipo bijna leeg is)