't Was maar een fopje RSSD, moraal van het verhaal: altijd de kleine lettertjes lezen (onderaan het bericht, tip: copy en paste in uw adresbalk, dat leest makkelijker).
Voor alle duidelijkheid, de kleine lettertjes:
's ni waar zenne, filmpje van de eerste keer draaien is aan het verwerken en ik verveelde mij, dus even fantasie de vrije loop gelaten, verslag volgt
Blame Youtube's beeldverbeteringssoftware
Nu zonder (al te veel) zeveren, mijn verslag, dit is nogal uitgebreid en langdradig, maar misschien heeft er ooit iemand nog iets aan :
-Eergisteren alles klaargezet voor de eerste stapjes, instellingen DX6i volledig nagekeken, batterijen en lader gecheckt, nog wat extra info gezocht op het net en mij de nodige moed ingedronken.
-Gisteren, slecht weer, van alles te doen en een kater, dus verder maar zo gelaten.
-Deze ochtend 1 LiPo opgeladen en terwijl de handleiding nog eens gelezen
-2 van de 3 draadjes die van ESC naar motor gaan losgekoppeld (bullets, gaat makkelijk)
-Bindplug in de RX, lipo aansluiten en DX6i in bindmodus opstarten. Voorzichtig als ik ben, had ik evengoed de throttle-hold ingeschakeld, maar binden gaat dan blijkbaar niet.
-TH af en nog maar eens proberen: succes!
-Lipo afkoppelen, TX uitschakelen en bindplug weer verwijderen (zeer belangrijk!!).
-TX weer aan, throttle hold inschakelen en Lipo weer aankoppelen
-Wachten tot de gyro geïnitialiseerd is (3 sec)
-Werking gyro getest door de staart met de hand wat te bewegen, alles werkte
-Alle servo's getest, die correcte bewegingen staat zeer duidelijk in de handleiding vermeld, dus daar maken we gebruik van
(je kan het zelf ook wel uitmaken, maar better safe than sorry) Enige opmerking: de servo van de staart centreert precies niet 100%, zal het later nog wel eens filmen
-De hoek van de hoofdrotor bekijken, zowel in normale als in idle up modus: check
-Idem voor de staart: check
-Lipo afkoppelen, draadjes van de motor opnieuw bevestigen (zijn gekleurd, dus wijst zichzelf uit) en naar buiten met de heli
-Eenmaal buiten, TX inschakelen, throttle-stick nakijken (staat beneden: check), throttle hold activeren en de TX op een veilig eafstand gezet (1 meter verder, binnen handbereik maar met minimale kans op omstoten)
-Bezemsteel door het landingsgestel steken en deze blokkeren met 1 voet
-Lipo aansluiten, kapje op de heli plaatsen
-TX opnemen, aan het einde van de bezemsteel gaan staan en deze nog steeds blokkeren met 1 voet
-Werking servo's nog eens testen
-Throttle-hold af
-En dan: een klein tikje gas, throttle weer af en zo verder, tot ik wat vingergevoel kreeg, dan met draaiende motor de servo's nog eens getest, ging allemaal ok
-Throttle-hold weer aan, TX op veilig plaats gezet, kap van de heli genomen en batterij afgekoppeld
Filmpje:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=CgpnGRqQ-YM[/youtube]
Dit was de laatste spool-up, ik wou toch iets hebben van beeldmateriaal!
Conclusie: throttle op 1/10e en je voelt al welke kracht achter de heli zit
ik had alleszins niet onnozel moeten doen en al van alles uitproberen of de B450 was inderdaad in stukken geëindigd! 1 stap met een keer, alles laten bezinken en dan verder gaan.
Volgende stap is Radd's methode, maw, 10 batterijen gewoon de heli leren kennen zonder te vliegen.
Al naar gelang het weer zal dat voor de loop van de week of volgend weekend zijn (2 batterijen per sessie max), dus ik ben nog wel enige weken tot maanden zoet voorlopig.
Daarna trainingskruis eraan en de eerste pogingen tot hover proberen
Ik hou jullie op de hoogte!
Groeten,
Steven