Pagina 1 van 1

motor - esc - batterij ( 20 c, 30 c ) ....

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2012, 10:10
door piper_heidsieck
Vooral voor tweedehands aankopen, en of nieuwe aankopen heb je wel eens de keuze om,deze zaken apart aan te kopen. Of eens thuis te kijken in je rommelkamer of er nog iets nuttig tussen te vinden is.

MAAR. ... Wat staat in verhouding.

Hoe weet,je wat bv. Te weinig is aan batterij 2 s, 3 s en de C.
Welke esc je moet kopen.

En wat doe je met de vraag als je een antwoord zoekt op :

Ik wil dat mijn vlieger recht omhoog gaat zonder veel krachtverlies, en of een looping heel traag kan inkomen. Zodat je een zeer grote looping kan maken.

Of welke verhouding maakt je vlieger juist langer vliegen? Denk ik maar aan fpv vliegen.

Re: motor - esc - batterij ( 20 c, 30 c ) ....

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2012, 18:46
door CrosstownTee
Dat is geen eenvoudig te beantwoorden vraag hoor.

Alles hangt af van de grootte van je vliegtuig; hoe zwaar het weegt; hoe groot de vleugels zijn, en de gevolgen van al die factoren. (wingload, e.d.)
Ook hangt het af van wat je doel is met dat vliegtuig; scale vliegen, acro, 3D. etc..

Algemeen genomen:
Afhankelijk van het gewicht van je vliegtuig kies je de motor.
Afhankelijk van de motor specs, kies je de prop, esc en lipo.
ESC moet max burst van je motor aankunnen, liefst met een beetje overschot (C rating).
LiPo moet ook C rating hebben die groot genoeg is om die continue en max bursts aan te kunnen die de ESC zal vragen, afhankelijk van wat je de motor laat doen.

Het begint dus bij de twee elementen: vliegtuig grootte (gewicht) en doel.

Langer vliegen kan je door meerdere lipo's parallel aan te sluiten, of door een zwaardere LiPo te nemen (meer mAh's).
(NIET meer cellen, want je motor is beperkt qua voltage waarop hij kan werken (= motor specs)). Hierdoor wordt je vliegtuig wel weer zwaarder, dus ernstig rekening mee te houden!

Als je Engles ok is, zou ik hier eens kijken: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1314956
en hier: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1136470

Als je concrete gegevens hebt (gewicht, afmetingen allerhande, etc..), laat maar weten; kunnen we eens aan het rekenen gaan he.

Greetz,
T.

Re: motor - esc - batterij ( 20 c, 30 c ) ....

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2012, 20:06
door piper_heidsieck
Ik ben er toch al heel wat mee geholpen. Merci :-)