Pagina 1 van 1

Scratch bild Messerschmitt Bf 109

BerichtGeplaatst: 03 Okt 2013, 15:44
door Edwin
Toen ik ongeveer een 2 tal maand geleden opnieuw de hobby die ik 28 jaar geleden al eens geprobeerd had opnieuw opnam, was dit met enige terughoudendheid.
Ik had trouwens geen ervaring met rolroeren, of elektrische motoren.
Ongeveer 20 vluchten ging het goed, maar het moest er eens van komen, ik plaats van één P51 had ik 5 stukken. Gelukkig in foam, en dus reeds hersteld.
Dit bracht me echter op het idee om toch maar voor een reserve toestel te zorgen . Het moest en zou een eigen gebouwd toestel worden wat makkelijk te herbouwen was, en iets groter dan de momenteel 96cm spanwijdte van mijn bestaande toestelletje
En zo kwam ik uit op de swappable serie van Flite test.
http://flitetest.com/articles/ft-spitfire-build

Na het downloaden van de spitfire planen, had ik een artikel gelezen van een Messerschmitt Bf 109 en ik was dadelijk verkocht.
De bestaande plans werden wat uitvergroot om tot een spanwijdte van 1.26m te komen, en na wat zoeken had ik alle materialen ter handen.
Met Maquettekarton, van 5 mm werd al vlug de bouw ingezet, en na het versnijden van de onderdelen konden we met de hot Glue Gun aan de slag.
Afbeelding
Stilaan kreeg alles zijn vorm, en toen we aan de cockpit begonnen sloeg de vrees toe dat dit onderdeel wat aan de gevoelige kant zou kunnen zijn. Geen nood, een vriend stelde voor een onderstel voor de cockpit te printen op zijn 3D printer.
Afbeelding
Afbeelding
Bouwen is één, maar welk kleurschema en welke verf,
Mijn idee was om alles te spuiten, maar een aantal test wezen me er op dat de foam waaruit ik de neus had gemaakt niet bestand was tegen gewone spuitbussen. Dan maar een foam safe oplossing dewelke je terugdringt in kleurkeuze.
Nu moet ik achteraf wel zeggen dat ik tevreden ben met het resultaat.
Toestel weegt all included 1430gr, ik hoop dat mijn motor dit gaat trekken. Vermits mijn geringe ervaring heb ik niet hoger willen gaan dan de 400watt motor van EMax dewelke met zijn 83gr een beetje in de lijn van mijn bedoelingen zat, en volgens de gegevens dit toch nog zou moeten trekken.
Fingers crossed.
Voor de volledigheid ESC van 40A en batterij 11.1v 3S - 2400ma
Prop 10x5 of 11x5.5 daar ben ik zelf nog niet aan uit
(graag jullie reactie)

Een model zoals dit hoeft voor mij niet extra snel te gaan, maar genoeg power te hebben om een degelijke klim te kunnen uitvoeren.
Afbeelding
Afbeelding
Maiden flight zal pas plaatsvinden wanneer de wind wat gaat liggen, en ik het lef bij elkaar heb geraapt.

Re: Scratch bild Messerschmitt Bf 109

BerichtGeplaatst: 03 Okt 2013, 16:02
door StefCross
Knap gemaakt ! :-)

Re: Scratch bild Messerschmitt Bf 109

BerichtGeplaatst: 03 Okt 2013, 16:44
door KoenP
Knap!!

Re: Scratch bild Messerschmitt Bf 109

BerichtGeplaatst: 03 Okt 2013, 19:09
door Delanghe
inderdaad heel knap gedaan,
Om op je vraag te beantwoorden, ik vind enkel een Emax van 125gr en daar zijn de specs

3S LiPo APC-E 10 x 7 (330W) up to APC-E 11 x 7 (380W)
4S LiPo APC-E 10 x 5 (405W)

ik zou aangezien je voor de 3S gaat beginnen met de 11" en dan bekijken, het enige wat je moet doen is kijken of de motor niet te warm loopt, loopt die helemaal niet warm, en wens je meer "klimpower" ietsje groter gaan, wordt die warm.... iets kleiner.... zo duur zijn props ook niet, dus proberen en ontdekken zou ik zeggen :-)

Re: Scratch bild Messerschmitt Bf 109

BerichtGeplaatst: 03 Okt 2013, 20:21
door Edwin
Bedankt voor de info ;-)

Re: Scratch bild Messerschmitt Bf 109

BerichtGeplaatst: 03 Okt 2013, 20:29
door CrosstownTee
Inderdaad, mooi gedaan!
Probeer je de maiden te (laten) filmen?

Greetz!
T.