Pagina 1 van 4

overstap van FP naar CP

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2012, 20:34
door de79
na een maand of 2 met een kleine FP te hebben gevlogen (Robbe Arrow Nano) om de bewegingen onder de knie te krijgen begint het nu al te kriebelen om een 'echte' heli aan te schaffen.
Ik heb op de sim gemerkt dat een CP heel anders vliegen is. Het lukt wel om wat rond te vliegen maar ik heb soms het gevoel dat ik meer geluk heb dan dat ik weet wat ik doe.
Ik vroeg me af of er ergens goede info stond mbt de bewegingen. Dus eigelijk een kleine, snelle starterscursus/uitleg voor beginners.

Re: overstap van FP naar CP

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2012, 22:30
door maffie

Re: overstap van FP naar CP

BerichtGeplaatst: 23 Mrt 2012, 23:39
door FreakyFreek
Vreemd dat je de overstap van FP naar CP zo lastig vindt. De stickbewegingen zijn hetzelfde. En zo'n (grotere) CP heli vliegt stabieler en reageert beter dan een FP.
Of heeft de Robbe Arrow Nano soms een ingebouwde stabilisatie of een 3-assige gyro? Dat moet haast wel, want anders is het toch wel heel knap dat je binnen 2 maanden hebt leren vliegen met een FP. Dan ben je een natuurtalent.

Ik heb het vliegen geleerd met een Esky HoneyBee. Dat is een goedkope en simpele FP heli, zonder enige poespas.
Dat heeft me flink wat tijd en spareparts gekost. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik zeker geen natuurtalent ben. Ik moet het echt hebben van veel oefening. Na een jaartje heb ik de overstap gewaagd naar een CP heli.

Het eerste wat je moet leren is hooveren; dat is de heli op 1 plek proberen te houden. Dat valt in het begin helemaal niet mee, want zonder elektronische hulpmiddelen wil een CP heli 'omvallen'. Neem maar eens een glasplaat o.i.d. in je handen en leg daar een knikker op. Probeer die knikker dan op de glasplaat te houden. Best lastig......... Zo ook is het met een heli.
Dat hooveren kan je prima oefenen op de simulator. Dat is ook wel zo fijn voor je portemonnee, want het zal nogal eens fout gaan en dat kan straffeloos op de sim.
Leren vliegen met een CP vraagt vooral veel oefening en doorzettingsvermogen. Veel aspirantvliegers geven het op, omdat ze het gevoel hebben het nooit te zullen leren. Of ze hebben last van crash-angst. Bang om met hun vaak heel dure heli te crashen. Ik raad je aan te beginnen met een goedkope Align clone in de klasse T-Rex 450. Een KDS of een CopterX zijn populaire en betaalbare heli's (vanaf zo'n € 225,00 met zender). Onderdelen zijn goed verkrijgbaar en betaalbaar. Als je het eenmaal een beetje onder de knie hebt, dan kan je altijd nog een betere heli aanschaffen.
Maffie heeft je al een link gestuurd waar meer informatie te vinden is.

Ik wens je heel veel sukses. Vooral niet te snel opgeven.

Re: overstap van FP naar CP

BerichtGeplaatst: 24 Mrt 2012, 07:57
door RSSD
Die Nano is idd zelfstabiliserend hoor, zoals de meeste nieuwe FP kes tegenwoordig...

Re: overstap van FP naar CP

BerichtGeplaatst: 24 Mrt 2012, 09:01
door de79
't is ene Trex 250 geworden. Occasie. Kunnen overnemen van een collega met nog wat extra spulletjes zoals een zender enkele ontvangers, extra canopy, wisselstukjes, lader, balancer,....
Kortom een volledig starterspakketje.

Maar ik denk dat ik eerst nog wat ga trainen op de sim en dan eens met mijn collega afspeken (ervaren vlieger) om wat 'lesjes' te doen.

Re: overstap van FP naar CP

BerichtGeplaatst: 24 Mrt 2012, 09:05
door RSSD
de79 schreef:'t is ene Trex 250 geworden. Occasie. Kunnen overnemen van een collega met nog wat extra spulletjes zoals een zender enkele ontvangers, extra canopy, wisselstukjes, lader, balancer,....
Kortom een volledig starterspakketje.

Maar ik denk dat ik eerst nog wat ga trainen op de sim en dan eens met mijn collega afspeken (ervaren vlieger) om wat 'lesjes' te doen.



Hoe kleiner hoe nerveuzer, verre van ideaal om te beginnen met CP :shock:

Mvg,

RSSD

Re: overstap van FP naar CP

BerichtGeplaatst: 24 Mrt 2012, 20:23
door de79
ja dat schijnt zo. Maar goed dat de stukken niet zo duur zijn.
En 't is mij eigelijk meer te doen om de mechaniek een beetje beter te leren kennen. zoals afstellen, instellen, opbouwen, zender instellen enz...
Dat dit niet de meest ideale heli is om mee te beginnen ben ik me ook van bewust. Ik verwacht dan ook geen wonderen.
Mijn natte droom is nog altijd een dikke vette schaal Huey. Alhoewel eergisteren heb ik een trex 600 gezien (en ook een 550,500 en 450) en moet zeggen dat dit mij ook meer en meer begint aan te staan. Ferm apparaat!

Re: overstap van FP naar CP

BerichtGeplaatst: 24 Mrt 2012, 21:38
door RSSD
de79 schreef:ja dat schijnt zo. Maar goed dat de stukken niet zo duur zijn.
En 't is mij eigelijk meer te doen om de mechaniek een beetje beter te leren kennen. zoals afstellen, instellen, opbouwen, zender instellen enz...
Dat dit niet de meest ideale heli is om mee te beginnen ben ik me ook van bewust. Ik verwacht dan ook geen wonderen.
Mijn natte droom is nog altijd een dikke vette schaal Huey. Alhoewel eergisteren heb ik een trex 600 gezien (en ook een 550,500 en 450) en moet zeggen dat dit mij ook meer en meer begint aan te staan. Ferm apparaat!


Das wel positief natuurlijk.

En sleutelen is natuurlijk ook wel extra fijn werk daar het zo klein is, kan je alleen maar van leren...

Mvg,

RSSD

Re: overstap van FP naar CP

BerichtGeplaatst: 24 Mrt 2012, 21:43
door RSSD
Ik lees net dat "ze" u aanraden te leren hooveren op 30 cm van de grond.
Door de wind die de heli produceert is dat zowat het moeilijkste dat ge kunt doen.
Minimum een meter boven de grond om uit het grondeffect te blijven...

Mvg,

RSSD

Re: overstap van FP naar CP

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2012, 00:29
door FreakyFreek
de79 schreef:ja dat schijnt zo. Maar goed dat de stukken niet zo duur zijn.
En 't is mij eigelijk meer te doen om de mechaniek een beetje beter te leren kennen. zoals afstellen, instellen, opbouwen, zender instellen enz...
Dat dit niet de meest ideale heli is om mee te beginnen ben ik me ook van bewust. Ik verwacht dan ook geen wonderen.
Mijn natte droom is nog altijd een dikke vette schaal Huey. Alhoewel eergisteren heb ik een trex 600 gezien (en ook een 550,500 en 450) en moet zeggen dat dit mij ook meer en meer begint aan te staan. Ferm apparaat!



Ik heb een Trex-250 (2 zelfs) en ik kan uit ervaring vertellen dat een 250 absoluut geen prettig machientje is. Zowel om mee te vliegen als om aan te sleutelen. Het zijn wel leuke en aantrekkelijke heli's (om naar te kijken, maar niet om mee te vliegen). De techniek is wel precies hetzelfde als bij zijn grotere broers, dus je kan er inderdaad veel van leren.
Zoals RSSD al zei is het een nerveuze heli die echt lastig in bedwang te houden is. Daar moet je het niet op proberen te leren, dan haak je gegarandeerd voortijdig af. Alsjeblieft, verkoop dat ding zo snel mogelijk en probeer een T-Rex-450 clone. Dat vliegt en sleutelt zoveel prettiger. En de onderdelen zijn niet of nauwelijks duurder dan van de 250.
Een grotere heli dan een 450 is nog fijner te vliegen, maar dat gaat wel flink in de papieren lopen.
De T-Rex 450 klasse is de meest populaire klasse, onderdelen zijn overal verkrijgbaar en daarom gunstig geprijsd. Koop een KDS of een HK (HobbyKing). In ieder geval een 'echte' T-Rex clone. Desnoods een tweehandsje (wel opletten dan; volgens de verkoper zijn ze z.g.a.n., niet uit de doos geweest en dus nooit gecrashed, of wegens tijdgebrek nauwelijks mee gevlogen, etc. Ja, ja...........).
Het afstellen van zo'n CP heli moet je even doorhebben, maar is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk (als je het eenmaal weet). Het vraagt wel enig geduld en precisie. Op Internet is genoeg te vinden hoe je de heli moet afstellen. En op het forum zijn er vast ook wel leden die je verder kunnen helpen. Feit is in ieder geval dat je met een slecht afgestelde heli niet fatsoenlijk kunt vliegen. Bij zo'n 250-je geldt dat nog eens in het kwadraat.
Je had het zelf al door, maar ik hoop dat RSSD en ik je er nog eens extra van overtuigd hebben dat een T-Rex 250 niet de beste start is om je CP vliegcarriere te starten.
Ik wens je heel veel sukses en ik hoop over een poosje positieve berichten van te lezen hier in het forum over je vorderingen.

FreakyFreek