Pagina 1 van 1

Hoe bepaal je de keuze van een micro-heli !

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2012, 20:53
door airwolf pilot
Hier een klein overzichtje :

Categorie 1 : Speelgoed

- Piccooz (en al haar klonen)
- Micro Mosquito
- Bladerunner
- alle 2-kanaals helikopters

Deze toestellen zien er (meestal) inderdaad uit als kleine versies van grotere RC helikopters, maar zijn echter speciaal ontworpen om veilig te vliegen in de handen van totaal onervaren bestuurders, deze toestellen kunnen dan ook zonder veel gevaar bestuurd worden door kinderen vanaf een jaar of vijf.

conclusie :

-Pluspunten
-- uiterst goedkoop (vanaf 24 euro)

-Minpunten
-- veel meer dan omhoog, omlaag en draaien moet je niet verwachten
-- snel kapot
-- herstellen zo goed als niet mogelijk


Categorie 2 : Coaxialen

- E-Sky Lama V3 en V4
- BMI Swiss Lama, Apache...
- Protech Helixx
- Blade CX
- alle klonen van bovenstaanden

Deze toestellen kennen de meesten van ons, oudstrijders als onze eerste heli. Ze zijn uitermate geschikt, ook in de handen van iemand die nog nooit een zender heeft vast gehouden, hoewel ze niet meer behoren tot de categorie "Speelgoed".
Het grote voordeel van deze toestellen ligt in de stabliteit, vanwege de contra roterende rotorbladen hebben deze toestellen een inherente stabiliteit die de volgende categorieen niet meer zullen hebben.
Deze "ingebouwde" stabiliteit is echter zowel de forte als het nadeel van deze toestelletjes, kunnen weliswaar vooruit, achteruit, links en rechts (ja en natuurlijk omhoog en omlaag), maar hebben onvoldoende voorwaartse kracht om tegen een beetje wind in te vliegen, dus zijn ze enkel geschikt om binnenshuis gebruikt te worden, de minste zucht wind kan de coxiaal uit zijn evenwicht brengen en een crash veroorzaken. Wat crashes betreft, deze toestellen zijn uitermate crashbestendig, de enige schade die je na verloop van een aantal crashes zult ondervinden, zijn de rotorbladen die scheuren en uiteindelijk breken. Crashkosten zijn dus uiteraard erg laag.

conclusie:

-Pluspunten :
-- betaalbaar (tussen de 75 en 200 euro)
-- uiterst stabiel (wanneer goed afgesteld natuurlijk)
-- uiterst crashbestendig
-- eenvoudig te demonteren en terug te monteren bij herstellingen

- Minputen
-- uiterst ongeschikt om buiten mee te vliegen


Categorie 3 : FP (Fixed Pitch : de rotorbladen staan onder een vaste hoed tov elkaar)

- Walkera DF04
- E-Sky HB FP2
- Twister FP
- Carboon FP

Deze toestellen zijn de eersten uit ons overzicht die de alombekende configuratie hebben die 95% van alle echte heli's gemeen hebben, ze hebben met andere woorden 1 hoofdrotor en 1 staartrotor.
Door deze configuratie zijn ze stukken minder stabiel dan de voorgaande categorie, echter hun constructie is net zo eenvoudig als de coaxiaaltjes, hoewel je op het eerste zich dit niet zou zeggen.
Waarom een FP nemen ipv een coxiaal ?
De besturing is minder stabiel, zoals eerder gezegd, maar je kiest dus voor een FP juist omdat de besturing dichter aanleunt bij die van onze volgende categorie, zijnde de CP.
Het grote voordeel van de FP ten opzichte van de CP (althans voor de beginner) is dat hij vanwege zijn eenvoudige constructie zowel goedkoop in aanschaf is als goedkoop in crashes, zo'n FP kan al behoorlijk wat incasseren vooraleer je voor de eerste keer weer geld zult moeten neertellen voor reserve onderdelen.
Deze FP's zijn licht en hebben een relatief lage headspeed (de snelheid waarmee de rotorkop ronddraait), deze twee zaken maken de FP, net zoals de coaxiaal bijna totaal ongeschikt om buiten te gebruiken, behalve bij volledige windstilte. Echter, omdat de FP toch alweer de helft groter is dan een coaxiaal, is ie dan wel weer iets minder geschikt om in de salon of de living mee te gaan vliegen, ikzelf kan niet veel meer doen dan hooveren in mijn living).
Uiterst geschikt om te gebruiken in een gymzaal dus.

conclusie

- Pluspunten :
-- betaalbaar (vanaf 97 euro tot ongeveer 170 euro)
-- redelijk crashbestendig
-- nog steeds eenvoudig om zelf aan te sleutelen wanneer je nog geen ervaring hebt
-- er zijn upgrades mogelijk (carbon frames, overstap van brushed naar brushless motoren, bij enkele modellen (bv Carboon FP) een relatief eenvoudige ingreep om te upgraden naar een CP
-- leuk om in een later stadium met de onderdelen te experimenteren (x-craft)

- Minpunten :
-- minder stabiel dan de coaxiaal
-- nog steeds niet geschikt voor buitengebruik
-- veel meer dan hooveren kan je niet in een kleine salon of living

Categorie 4 : CP (Collective Pitch : de rotorbladen veranderen hun hoek tov elkaar bij verhoging van throttle)

- Blade CP
- E-Sky HB CP
- E-Sky King
- Carboon CP
- Twister CP
- diverse CP toestellen van Walkera
- iedere grotere rc heli

Met de CP hebben we eigenlijk meteen de "echte" rc helikopter, enkel de motor en het gewicht zal hier het onderscheid maken tussen een micro helikopter en alle grotere modellen. Het feit dat we hier een CP hebben houdt natuurlijk ook in dat er meer onderdelen in de rotorkop zitten, maw ; meer onderdelen die stuk kunnen gaan bij een crash. Daar tegenover staat dat een CP een iets hogere rotorspeed heeft, waardoor zelfs een lichtgewicht micro al meer geschikt is om buiten mee te gaan vliegen (wanneer je vrouw in de buurt is, vlieg je zowiezo buiten ermee wanneer je hem binnen wil starten). Omdat een CP ook een negatieve pitch heeft (wanneer je de throttle stick naar beneden trekt, gaan de rotorbladen "negatief" dwz de heli "zuigt" zich naar beneden, echter, dat betekend ook dat "inverted" mogelijk is, je kan dus onderste boven vliegen.
Het afstellen is iets moeilijk (wtb de elektronische afstelling wanneer het gaat om een computer-zender).

conclusie :

-Pluspunten :
-- hogere rotorspeed maakt het mogelijk om ook buiten te vliegen, tevens maakt de hogere rotorsnelheid het toestel toch iets stabieler
-- negatieve pitch maakt het mogelijk om "3D" te vliegen, stuntvliegen dus
-- hoewel iets moeilijker dan de FP nog steeds redelijk eenvoudig om bij de allerlichtste toestellen zelf te gaan sleutelen
-- als een micro CP kan besturen kan je elke heli besturen

-Minpunten :

-- direct een stukje duurder (vanaf plus minus 200 euro)
-- door het hoger aantal onderdelen in de rotorkop, zijn de crashkosten meteen ook een stuk hoger
-- toch alweer iets moeilijker te besturen dan een FP, ondanks het feit dat ie iets stabieler is
-- iets moeilijker af te stellen
-- een foutieve stand van de "idle up" kan een crash tot gevolg hebben.


De Dokterstas (of welke onderdelen heb je liever bij de hand om na een crash snel opnieuw te vliegen)

Wat betreft de coaxiale heli's is het simpel, een extra set blades is over het algemeen het enige wat relatief vaak nodig kan zijn bij de beginner. Naar het schijnt zou je slechts 1 maal een setje xtreme blades moeten kopen en zijn die onverwoestbaar, dit kan noch bevestigen noch tegenspreken omdat ik er zelf geen ervaring mee heb. Het is mogelijk dat juist is, het echter ook mogelijk dat deze xtreme upgrade parts slechts "ontdekt" worden wanneer de gebruiker al een tijdje aan het vliegen is, en dus zowiezo minder en minder hard crashed.
Echter sommige modellen hebben misschien iets zwakkere skids of staart, dus even het hoofdje gebruiken en je eigen model eens goed bekijken en denken "wat ziet er niet zo stevig uit".

Bij de FP's, zijn het opnieuw de blades die het zwaar te verduren kunnen krijgen, echter komt hier ook nog de staart bij die over het algemeen slechts een dunne carbon buis is, het ware misschien iets economischer om de juiste diameter en dikte buis per lengte te kopen en op de juiste lengte van de staart af te zagen. Ook de staartmotor durft het wel eens te begeven.
Voor de rest zijn deze toestellen relatief crashbestendig en veel meer reserve stukken zul je niet nodig hebben.

De CP's zijn zoals ik eerder al zei de duurste vogels wat betreft crashes, alle reservestukken zoals bij de FP's MAAR het is geen overbodige luxe om een extra rotorkop en as bij de hand te hebben.
Tip : vergelijk de prijs van een bare-bone eens met de som van de losse spare parts, het kon wel eens goedkoper uitvallen om bij je toestel meteen ook een bare-bone versie aan te schaffen om die later te strippen.

Tot zover mijn visie op een overzicht om instappers een leidraad te geven tot de keuze van een voor hen geschikte heli, ik weet dat dit overzicht verre van kompleet is, en dat er nog tientallen andere toestellen zijn die onder de een of de andere categorien kunnen vallen van mijn overzichtje.

OPGELET :

Bij alle toestellen is het van het grootste belang om onmiddellijk de throttle af te sluiten wanneer de heli op z'n zij ligt of de rotorbladen op een andere manier tegengehouden worden. Wanneer dit niet gebeurt, loop je het risico dat de 4 in 1 controller doorbrandt, en dat is dan meteen een relatief dure herstelling.

Materiaal om te sleutelen

- een setje schroevendraaiers,
- een setje hex sleuteltjes
- Cyano Acrylate (secondenlijm)
- debonder (oa om de secondenlijm waarmee de tailboom aan het frame zit op te lossen)
- een tangetje
- een soldeerbout

Re: Hoe bepaal je de keuze van een micro-heli !

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2012, 08:39
door bvwhelicopter
Beste AIRWOLF PILOT

U heeft een uitstekende en voor leken toch heel begrijpende omschrijving gegeven van " Hoe bepaal je de keuze van een micro-hel ".

Als het goed is mag dit ook worden gezegd !

Mvg
bvwhelicopter

Re: Hoe bepaal je de keuze van een micro-heli !

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2012, 08:47
door airwolf pilot
Dank u bvwhelicopter

Als het goed is mag het inderdaad ook gezegd worden.

We doen ons uiterste best om alles zo verstaanbaar mogelijk te maken voor iedereen.

ALvast welgekomen op het forum en hopelijk kan je hier al je antwoorden vinden op al je vragen.

Re: Hoe bepaal je de keuze van een micro-heli !

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2012, 08:55
door bvwhelicopter
Beste AIRWOLF PILOT

Zonder dank, dat is heel graag gedaan, en... vriendelijk bedankt voor Uw welkomst reactie op MODELBOUWRCFORUM.BE.

Zonder twijfel zal ik hier zeker veel antwoorden vinden op mijn " figuurlijke gesproken" bijkomende brandende vragen i.v.m. de modelluchtvaart en aanbelangen.

Een goed weekend toegewenst daar en... last but not least : keep op the good work !

Mvg
bvwhelicopter

Re: Hoe bepaal je de keuze van een micro-heli !

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2012, 08:59
door RSSD
Mooi gedaan man.

Re: Hoe bepaal je de keuze van een micro-heli !

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2012, 09:00
door RSSD
bvwhelicopter schreef:Beste AIRWOLF PILOT

Zonder dank, dat is heel graag gedaan, en... vriendelijk bedankt voor Uw welkomst reactie op MODELBOUWRCFORUM.BE.

Zonder twijfel zal ik hier zeker veel antwoorden vinden op mijn " figuurlijke gesproken" bijkomende brandende vragen i.v.m. de modelluchtvaart en aanbelangen.

Een goed weekend toegewenst daar en... last but not least : keep op the good work !

Mvg
bvwhelicopter


Ook van mij een welgemeende :welcome:

Misschien kan je u even voorstellen op het forum in de juiste sectie ?
We zijn altijd benieuwd met wie we te maken hebben ;-)

Mvg,

RSSD

Re: Hoe bepaal je de keuze van een micro-heli !

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2012, 09:16
door bvwhelicopter
Beste RSSD

Goeiemorgend daar en alvast bedankt voor Uw verwelkoming.

Kleine beknopte voorstelling :

Leeftijd : 46 jaar "jong"
RC "bijna" ervaren, men leert elke dag en bij elke vlucht nog steeds bij, al zeg ik het zelf.

Ik heb een 17-tal jaar gevlogen met heel veel verschillende al dan niet zelf gebouwde RC motor vliegtuigen, en enkele RC zwevers, en vervolgens overgestapt naar de RC heli's.

Mvg
bvwhelicopter