Pagina 1 van 2

afstellen heli

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2017, 21:42
door maateke
Heb een tweedehands heli Blade TREX 450 3D, Futaba zender T6J met ontvanger Futaba R2006GS. Heb de elektronische connecties gemaakt tussen de servo's, ESC en Gyro. De servo's werken blijkbaar maar krijg geen beweging in de motor. De ESC wordt wel lichtjes warm. Heb ik eventueel een foute verbinding gemaakt of de zender niet goed geprogrammeerd? Ik heb de indruk dat er electronisch iets niet klopt. Mechanisch kan ik de hoofdrotor draaien waardoor dus ook de staartrotor mee gaat.
Heeft iemand een idee wat er mis zou kunnen zijn? Ik vind geen info over de elektronische afstelling van de heli.
Alvast dank, zonnige groet.

Re: afstellen heli

BerichtGeplaatst: 30 Apr 2017, 12:09
door Fg Dude
Hi,

enkele suggesties:
Misschien staat er een trottle-cut switch ingesteld op je zender.
Heb je de esc gekalibreerd met je zender?
Heb je de esc + motor al getest met bv. een servo tester?
Probeer de esc + motor eens op een ander kanaal op je ontvanger?

Als je de bec gebruikt van je esc is het normaal dat deze iets warm word.
Succes. ;o)

Re: afstellen heli

BerichtGeplaatst: 30 Apr 2017, 14:15
door maateke
Hé,

dank voor je reactie. het is een hele boterham. Ik ga je raad opvolgen. Een servo tester heb ik niet dus die valt af.
Het zou wel eens kunnen dat er een ander kanaal voor de throttle gereserveerd is gezien de motor een poging doet op aileron rechts.
Waarvoor dank en zonnige groet

Re: afstellen heli

BerichtGeplaatst: 30 Apr 2017, 16:27
door Fg Dude
Ja dan klopt het niet en gaat het niet werken, de esc moet wel op het gas kanaal zitten, en dan je esc kalibrieren.

Re: afstellen heli

BerichtGeplaatst: 30 Apr 2017, 18:56
door maateke
Dank, ga het verder bekijken. Zeker is dat de ESC evenals de motor in takt zijn en kunnen functioneren. Wordt vervolgd....

Re: afstellen heli

BerichtGeplaatst: 30 Apr 2017, 18:58
door Fg Dude
Okidoki, laat de oplossing even weten zo heeft iedereen er wat aan in de toekomst.
Grt.

Re: afstellen heli

BerichtGeplaatst: 01 Mei 2017, 19:09
door maateke
Ik ben er nog niet uit want op het grootste tandwiel, de aandrijving van de motor, zaten bramen. Ik heb nu met de hand de rotorbladen vrij kunnen ronddraaien.
Ik laat het vervolg weten, op pensioen hé, geen tijd, enfin 't is beloofd!
Zonnige groet

Re: afstellen heli

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2017, 18:06
door maateke
gegroet,

Ik heb mijn zender, een Futaba T6J met (dito ontvanger ) opnieuw geprogrammeerd voor de heli, waarna die luisterde... De motor draaide met serieus wat power. Na enige tijd werd de motorregelaar echter warm en iets later sloeg de ontvanger op rood en ben ik gestopt. Opnieuw afgekoeld heb dus alles herhaald met negatief resultaat, want de motor wil iet meer draaien en de ontvanger geeft beurtelings rood en groen, hetgeen er op wijst dat er een onoverbrugbare fout is. Zou het kunnen dt de ESC er de brui aan heeft gegeven? Ik denk in de eerste plaats hieraan omdat die naar mijn gevoel toch te snel verhitte.

Re: afstellen heli

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2017, 19:21
door maateke
Gegroet,
mogelijk heb ik het probleem opgelost door eenvoudig een nieuwe ESC te installeren. Daarmee begon de staartservo te roken...
Die heb ik ook vervangen en nu draait de machine als een koffiemolen.
Ik ga een dezer dagen eens voorzichtig buiten testen. Ik moet er nog mee leren vliegen dus zal het oppassen zijn. Ik hoop namelijk dat de mechanische afstelling in orde is.
Al naargelang het model regelaar zitten daar één of twee condensators op. Zou het kunnen dat die het eerst begeven? Of gaat er iets anders op de printplaat stuk? Wie weet wat?

Re: afstellen heli

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2017, 20:21
door Fg Dude
Blij dat je het euvel gevonden hebt, meestal gaan die condensoren niet stuk, maar eerder een fet of de regulatoren die op de print zitten.
Rokende servo's zijn niet zo best, lijkt er dus op dat deze te veel stroom hebben, of als het een digitale servo is, kan het ook zijn dat de servo continu belast is geweest, daar kunnen digitale servo's ook niet tegen en zo branden ze door.