Pagina 2 van 2

Re: Lipo test

BerichtGeplaatst: 23 Jun 2013, 17:34
door maateke
Hé T,
dank voor het zondagswerk hoor. Ik ben pro RCM&E, een verzorgd blad. Ik ga je raad opvolgen en het niet te duur zoeken voor mijn allereerste rc project. Veel onkosten heb ik nog niet gemaakt want ik heb alle hout overschotjes van zo'n 30 jaar geleden haast opgebruikt. Het model op zich heb ik gekozen omdat het eens wat afwijkt van wat zoal klassiek wordt aangeboden. Het wordt natuurlijk afwachten hoe het toestelletje zich zal gedragen in de lucht, maar het heeft iets.
Wordt vervolgd, met zonnige groet

Re: Lipo test

BerichtGeplaatst: 23 Jun 2013, 21:30
door CrosstownTee
Ik ben benieuwd!
Mocht je foto's tussendoor trekken; post ze gerust in een bouwverslag he, hier!
;-)

T.

Re: Lipo test

BerichtGeplaatst: 28 Jun 2013, 17:16
door Delanghe
Mijn Turnigy lipo's beginnen de laatste tijd enorm op te zwellen.... weet er iemand wat kan hier de reden van kan zijn??

Heb je raad opgevolgd, en heb net een nanotech van turnigy besteld...

Re: Lipo test

BerichtGeplaatst: 28 Jun 2013, 18:44
door RSSD
Delanghe schreef:Mijn Turnigy lipo's beginnen de laatste tijd enorm op te zwellen.... weet er iemand wat kan hier de reden van kan zijn??

Heb je raad opgevolgd, en heb net een nanotech van turnigy besteld...


De reden ken ik niet, maar je kan ze best niet meer gebruiken...

Re: Lipo test

BerichtGeplaatst: 28 Jun 2013, 19:33
door CrosstownTee
Breng je ze steeds naar storage charge nadat je ze gebruikt hebt?
Worden ze soms erg warm/heet bij/na't gebruiken?

Re: Lipo test

BerichtGeplaatst: 28 Jun 2013, 20:50
door Delanghe
Soms gloeiend heet, nadat we vliegen zijn ze meestal rond de 10 volt, daarna balanceer ik meestal, overlaatst, omdat ik vond dat ze ni lang meer meegingen (3 min vliegtijd) heb ik volledig ontladen en dat terug gebalanceerd....

moeten ze elke keer naar storage gebracht worden?

alvast merci

Re: Lipo test

BerichtGeplaatst: 28 Jun 2013, 21:41
door CrosstownTee
De chemicaliën in een lipo cel zijn 'in rust' bij storage voltage.
Bij geladen toestand zijn ze, ehm, zogezegd nerveus, reactief.
Bij ontladen toestand zijn ze ook reactief.
Een cel te lang in reactieve toestand laten is niet goed ervoor, en kan voor opzwelling zorgen.

Daarnaast kan het ook zijn dat de ontlading die je ESC/Motor vraagt van de batterij veel te hoog is (je C waarde van de batterij te laag). Dat zorgt ook voor felle reacties van de cellen, (en dus hitte), en opzwelling.

Tenslotte heeft een lipo uiteraard ook een beperkte levensduur, maar met wat verzorging (zoveel mogelijk naar storage niveau brengen), kunnen ze toch een tijdje mee.

Mijn oudste lipo is nu 1 jaar, en heeft eigenlijk nooit echt 'heet' gestaan. (gebruikte motoren vragen max 25C, terwijl de batterij 35C heeft).

Op zich kan het geen kwaad dat je batterij warm wordt hoor, die kan daar tegen, maar echt pokkeheet, dan moet je je setup eens nakijken. (koeling; capaciteit + C waarde; werkt de ESC wel goed?; motoren ok?...)

Greetz,
T.