Pagina 1 van 1

Toch niet recht omhoog kunnen vliegen

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2013, 20:45
door piper_heidsieck
Volgens de verkoper kan de monocoupe recht omhoog vliegen.

Dit vanwege de krachtige motor ( 2590 W, 37,5 V ).


De batterij van de verkoper is een turnigy 6S 5000 mah 40C.

Mijn batterijen zijn 6S 5800 mah 25C.

Zou het nu kunnen dat die 15C verschil maakt in het generen van kracht?

Ik mag alvast niet te steil gaan klimmen of ik zou ik de problemen komen.

Re: Toch niet recht omhoog kunnen vliegen

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2013, 21:10
door andreas
tuurlijk, C is belangerijk he

De batterij van de verkope geeft 200A

De uwe 87... Is minder dan de helft

Re: Toch niet recht omhoog kunnen vliegen

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2013, 21:16
door CrosstownTee
Die 25C is de capaciteit die je batterij kan lossen op vraag van de esc/motor he.
Als ESC en motor meer vragen, gaan je batterijen gewoon hard afzien, en desnoods in de fik vliegen...
maar zeker geen 40C (40 keer de capaciteit van je batterij = 40 keer 5Ah) zoals die van de eigenaar.
Hangt ook af of je dezelfde prop gebruikt dan de verkoper of niet...

Hoe was't met de warmte van de batterijen na't vliegen?

Zet eens voor't gemak in je reply
- de prop size
- de motor
- de ESC

Dan kan je berekenen hoeveel Amperes de motor maximum kan vragen, hoeveel watt er kan gegenereerd worden, hoeveel je batterij moet kunnen lossen...

Greetz!
T.

Re: Toch niet recht omhoog kunnen vliegen

BerichtGeplaatst: 08 Okt 2013, 15:03
door piper_heidsieck
motor 2590 W; 37,5 V
prop size 540 mm
esc geen idee want die is helemaal bedekt.

Re: Toch niet recht omhoog kunnen vliegen

BerichtGeplaatst: 08 Okt 2013, 20:34
door andreas
Hoe was de eerste vlucht eigenlijk?

Re: Toch niet recht omhoog kunnen vliegen

BerichtGeplaatst: 08 Okt 2013, 20:58
door piper_heidsieck
:-o :-o
andreas schreef:Hoe was de eerste vlucht eigenlijk?



Zeer spannend en met trillende vingers toen ik de schroef in beweging zag gaan :-)

Niemand wou mij helpen met de maiden want ze hadden schrik om hem stuk te vliegen.

Dus stond ik daar met zowat met toen 30 andere piloten op het vliegveld.

Na lang aarzelen en het nodige ijsberen besliste ik mijn zender uit de koffer te nemen en mijn vliegtuig die ik toen al enige uren ervoor in elkaar had gestoken leven in te blazen.

Ik klikte mijn throtle cut op non actief en de schroef begon zijn eerste draaibewegingen te maken.

Iedereen zijn aandacht was gevestigd, want ze hadden niet verwacht dat ik ging vliegen.

Ik was de 1ste min. wat op het grasveld aan het "rijden" met volgens vele de veronderstelling dat ik het daarbij zou laten.

Maar een duveltje op mijn linkerschouder zei " geef gas !! " ... :mrgreen:

En ... daar ging ik dan. De wind onder en boven mijn vleugels met het ronkende geluid ( zoevend ) van de motor.

6 meter verder ging mijn staartwiel tegen de zwaartekracht in en werd de beslissing om het hoogteroer aan te spreken aanhoord. Het is nu of nooit ...... ( duiveltje zegt ... geef meer gas !! ). :mrgreen:

We stijgen op en na een 5 meter hoogte maak ik mijn 1ste bocht naar rechts.

De monocoupe vliegt nu op halve throtle en merkbaar sneller dan mijn vertrouwde vliegtuig de "funcup".

Na 2 keer het vliegveld over te vliegen krijg ik toch even een beklemmend gevoel. Denkend.

Ik moet snel hier beginnen aan het aanleren van te landen anders heb ik geen vliegtuig meer.

Mijn 1ste 2 pogingen schiet ik de de landingsbaan over. Er zat nog veel te veel snelheid in, en daar moest ik dringend iets aan doen.

Op het moment van vliegen draaide de wind en kon ik enkel nog maar landen in de breedte van het vliegveld. :shock:

Ai, ai. Waar ben ik toch aan begonnen dacht ik in mezelf.

Uiteindelijk zet ik mijn "finale in en beslis om de Monocoupe definitief aan de grond te krijgen.

Eens 2 meter boven de grond komen de nekharen toch even omhoog, .. maar doorzetten we zijn er bijna. :-o

De twee grote wielen raken de grond. Het vliegtuig daverd een beetje en langzamerhand zakt mijn achterwiel naar de grond.

Mijn Monocoupe skipt even 2 keer van de grond maar het vliegtuig komt uiteindelijk tot stilstand.

Dit was mijn 1ste vlucht :roll:


Tijdens de vlucht diende ik de aillerons nog serieus aan te passen want mijn vliegtuig bankte ferm naar links.
Dit samen met de rudder.


:plane3:

Re: Toch niet recht omhoog kunnen vliegen

BerichtGeplaatst: 08 Okt 2013, 21:47
door Delanghe
Nice, leuk verteld man!!!
maiden was dan toch gelukt das al 'n mooi begin!
Heb je geen fotootjes?

Re: Toch niet recht omhoog kunnen vliegen

BerichtGeplaatst: 09 Okt 2013, 19:30
door piper_heidsieck
Delanghe schreef:Nice, leuk verteld man!!!
maiden was dan toch gelukt das al 'n mooi begin!
Heb je geen fotootjes?


Zal er volgende keer eens wat foto's van trekken.

greetz

Re: Toch niet recht omhoog kunnen vliegen

BerichtGeplaatst: 09 Okt 2013, 20:59
door Ivan
piper_heidsieck schreef:
Delanghe schreef:Nice, leuk verteld man!!!
maiden was dan toch gelukt das al 'n mooi begin!
Heb je geen fotootjes?


Zal er volgende keer eens wat foto's van trekken.

greetz



Denk wel dat dit een beleving op zich was .... Ik begrijp volkomen wat het gevoel was met dat volk erbij :roll:
Wel leuk en tof dat alles netjes verlopen is wink: