andreas schreef:Hoe was de eerste vlucht eigenlijk?
Zeer spannend en met trillende vingers toen ik de schroef in beweging zag gaan
Niemand wou mij helpen met de maiden want ze hadden schrik om hem stuk te vliegen.
Dus stond ik daar met zowat met toen 30 andere piloten op het vliegveld.
Na lang aarzelen en het nodige ijsberen besliste ik mijn zender uit de koffer te nemen en mijn vliegtuig die ik toen al enige uren ervoor in elkaar had gestoken leven in te blazen.
Ik klikte mijn throtle cut op non actief en de schroef begon zijn eerste draaibewegingen te maken.
Iedereen zijn aandacht was gevestigd, want ze hadden niet verwacht dat ik ging vliegen.
Ik was de 1ste min. wat op het grasveld aan het "rijden" met volgens vele de veronderstelling dat ik het daarbij zou laten.
Maar een duveltje op mijn linkerschouder zei " geef gas !! " ...
En ... daar ging ik dan. De wind onder en boven mijn vleugels met het ronkende geluid ( zoevend ) van de motor.
6 meter verder ging mijn staartwiel tegen de zwaartekracht in en werd de beslissing om het hoogteroer aan te spreken aanhoord. Het is nu of nooit ...... ( duiveltje zegt ... geef meer gas !! ).
We stijgen op en na een 5 meter hoogte maak ik mijn 1ste bocht naar rechts.
De monocoupe vliegt nu op halve throtle en merkbaar sneller dan mijn vertrouwde vliegtuig de "funcup".
Na 2 keer het vliegveld over te vliegen krijg ik toch even een beklemmend gevoel. Denkend.
Ik moet snel hier beginnen aan het aanleren van te landen anders heb ik geen vliegtuig meer.
Mijn 1ste 2 pogingen schiet ik de de landingsbaan over. Er zat nog veel te veel snelheid in, en daar moest ik dringend iets aan doen.
Op het moment van vliegen draaide de wind en kon ik enkel nog maar landen in de breedte van het vliegveld.
Ai, ai. Waar ben ik toch aan begonnen dacht ik in mezelf.
Uiteindelijk zet ik mijn "finale in en beslis om de Monocoupe definitief aan de grond te krijgen.
Eens 2 meter boven de grond komen de nekharen toch even omhoog, .. maar doorzetten we zijn er bijna.
De twee grote wielen raken de grond. Het vliegtuig daverd een beetje en langzamerhand zakt mijn achterwiel naar de grond.
Mijn Monocoupe skipt even 2 keer van de grond maar het vliegtuig komt uiteindelijk tot stilstand.
Dit was mijn 1ste vlucht
Tijdens de vlucht diende ik de aillerons nog serieus aan te passen want mijn vliegtuig bankte ferm naar links.
Dit samen met de rudder.