Pagina 1 van 1

5000 mah 6S maar .. 25, 30 of 45 C ?

BerichtGeplaatst: 08 Sep 2013, 20:49
door piper_heidsieck
Je wilt een batterij kopen, dezelfde als de koper heeft gekocht.

En mijn geval dus een 6S met 5000 mah.

Maar dan heb je de keuze van :

* 25 C .. 49,94 euro
* 30 C
* 35 C
* 40 C .. 68,48 euro

Ik stel jullie de éénvoudige vraag.

Ik wens met mijn vliegtuig gewoon rustig te vliegen..

toch een 18,54 euro verschil in prijs tussen de twee uiterste. Als ik 40 C als max. aanhaal.

Bepaald je vlieggedrag hoeveel C je juist moet aankopen?

Of naar welk gedrag kan je deze "C" koppelen?

Alvast bedankt.
:plane3:

Re: 5000 mah 6S maar .. 25, 30 of 45 C ?

BerichtGeplaatst: 08 Sep 2013, 20:52
door D_argo
ik zou gaant voor zoals ge voorsteld de 40 c
moet ge verkrrd neer gaan kunt ge hem door de hoge c sneller trug om hoog brengen nooit weg gegooit

Re: 5000 mah 6S maar .. 25, 30 of 45 C ?

BerichtGeplaatst: 08 Sep 2013, 20:55
door piper_heidsieck
D_argo schreef:ik zou gaant voor zoals ge voorsteld de 40 c
moet ge verkrrd neer gaan kunt ge hem door de hoge c sneller trug om hoog brengen nooit weg gegooit


Dank u :-)

Re: 5000 mah 6S maar .. 25, 30 of 45 C ?

BerichtGeplaatst: 08 Sep 2013, 21:14
door piper_heidsieck
ZIPPY Compact 5800mAh 6S 25C Lipo Pack
Capacity(mAh) 5800
Config(s) 6
Discharge(c) 25
Weight(g) 843
Max Charge Rate (C) 5
Length-A(mm) 163
Height-B(mm) 46
Width-C(mm) 53

prijs 55,16 euro ( 800 mah meer dan de 5000 mah ).


Turnigy nano-tech 6000mah 6S 25~50C Lipo Pack
Capacity(mAh) 6000
Config(s) 6
Discharge(c) 25
Weight(g) 908
Max Charge Rate (C) 5
Length-A(mm) 167
Height-B(mm) 49
Width-C(mm) 55

prijs: 67,14 euro

Re: 5000 mah 6S maar .. 25, 30 of 45 C ?

BerichtGeplaatst: 08 Sep 2013, 21:57
door CrosstownTee
Wat bepalend is voor de batterij die je kiest, is welke discharge rate je motor zal vragen als je gewoon vliegt, en met wat je moet rekening houden voor als je full throttle gaat (burst... voor een aantal seconden).
Je kan niet anders dan rekening houden met volle belasting van de batterij, want die situatie zal je vroeg of laat eens tegenkomen. (manoever herstellen, noodsituatie, etc..)

De capaciteit (5000mAh - 7000mAh) die kies je naargelang je gewicht aankan en autonomie wil (lang vliegen).
Gewicht aankunnen is niet alleen een kwestie van de zwaarte van je vliegtuig, maar ook een stukje van met je CoG kunnen spelen, ruimte hebben om de batterij vooruit of achteruit te schuiven om je CoG goed te krijgen. Voor sommige vliegtuigen is een te zware batterij dus niet goed; ik vermoed in jouw geval met de Monocoupe; geen probleem.

Nu even terug naar de Discharge level.
Welke motor zit erin (size? kv?)? Wat is de zwaarte van je ESC (in Amps)? Wat is de grootte van je propellor?
Die drie elementen zullen bepalen hoeveel je batterij moet aankunnen.
Niet of je een rustige vliegenier bent of niet. Rustig vliegen met heavy equipment = heavy battery demands anyhow.
;-)

Greetz!
T.

Re: 5000 mah 6S maar .. 25, 30 of 45 C ?

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2013, 16:34
door andreas
Zoals CTT aangaf bepaalt dat mede je ontlaadstroom. Simpele truc is om de Amp van de batterij maal de discharge rate (C)

Dan heb je in jouw geval : 5.0A (5000mAh) x 25C = 125A. Dat wilt dus zeggen dat die batterij 125 Ampére kan leveren aan de motor/ESC

Of 5.0A (5000mah) x 40C = 200 Ampére, dat wil dus zeggen dat die batterij bijna het dubbele vermogen kan leveren. Namelijk 200 Ampére.

Jij moet alleen nog weten hoeveel ampére je motor nodig heeft, dan neem je nog een kleine marge en je weet welke batterij je best gebruikt...

Ik weet niet hoeveel Amp de esc is maar pak een batterij die ongeveer evenveel Amps kan leveren als de esc is. bvb : Als de esc 25A is neem dan een batterij die minimum 25A levert. Tenzij de verkoper een veel te overpowerde esc gekocht heeft...

Maar als je weet welke motor het is is hetn iet zo moeilijk terug te vinden hoeveel stroom die moet krijgen.

Hou er wel rekening mee dat als je op internet ziet staan hoeveel amps de motor nodig heeft, dat dan met de aangeraden prop is, als je er een grotore prop gaat op zetten gaat hij meer weerstand bieden en dus ook meer Amps nodig hebben, dus daar moet je wel even rekening mee houden. Neem gewoon zeker een goede marge.

Om dus een voorbeeld te geven :

De nieuwe motor op de bixler bij mij is een 2826 2200kv motor. Deze heeft 18 amps nodig met een 5x5 prop. Dus is een batterij die 25 amps levert voldoende.Wanneer ik er een 6x4 prop op zet. Heeft deze 23 Amps nodig. Dus raadt ik toch zeker aan een batterij te nemen die 25 amps levert, en beter nog een die 30 levert of meer... Zo heb ik dus ook nieuwe batterijen gekocht voor mijn bixler. Mijn eerste gaven 25 amps. en had ik maar iets van een 12 amps nodig, maar met de nieuwe motor met een 6x4 prop heeft deze 23 amps nodig, dus heb ik meteen lipo's gekocht die 44 amps geven.

Ik hoop dat ik je wat heb kunnen helpen :D ;-)

Greetz,

Dre

Re: 5000 mah 6S maar .. 25, 30 of 45 C ?

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2013, 19:50
door piper_heidsieck
Amai Andreas !! straf werk man :-)

Ik ken er niet zoveel van als jij maar ik heb het volgende gevonden:

De motor heeft een 2590 W.

aangezien het een 6S motor is heb ik dit getal gedeeld door 22,2.

Zo kom ik aan een 116,66 A


Ik zou een lipo kopen van 5800 mah.

Dit geeft dus volgens jouw stelling een 145 A.

Er staat bij de motor nog het volgende: 200 u min/V

misschien moet ik daar ook wel rekening mee houden.

25 C lijkt dan wel voldoende.
Ik denk ook rekening te houden met de max burst. Want dan kan ik misschien wel eens teveel Ampère trekken.

alvast bedankt.

Re: 5000 mah 6S maar .. 25, 30 of 45 C ?

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2013, 20:19
door KoenP
Die 200u min/v is het toerental per volt dys op 6s zal die ongeveer 4400 toeren per minuut draaien.

Re: 5000 mah 6S maar .. 25, 30 of 45 C ?

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2013, 17:38
door andreas
piper_heidsieck schreef:Amai Andreas !! straf werk man :-)

Ik ken er niet zoveel van als jij maar ik heb het volgende gevonden:

De motor heeft een 2590 W.

aangezien het een 6S motor is heb ik dit getal gedeeld door 22,2.

Zo kom ik aan een 116,66 A


Ik zou een lipo kopen van 5800 mah.

Dit geeft dus volgens jouw stelling een 145 A.

Er staat bij de motor nog het volgende: 200 u min/V

misschien moet ik daar ook wel rekening mee houden.

25 C lijkt dan wel voldoende.
Ik denk ook rekening te houden met de max burst. Want dan kan ik misschien wel eens teveel Ampère trekken.

alvast bedankt.

Hahan thx, Ervaring he rofl