Pagina 1 van 1

EP...wat?! Verschillende (piep)schuim types...

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2012, 09:00
door CrosstownTee
Beetje verward door de verschillende schuim types die tegenwoordig gebruikt worden? Hier is wat uitleg.

EPS [Expanded Polystyrene]
Ofwel, en Flamand, geëxpandeerd polystyreen. Ook wel piepschium of isomo (isolation moderne) genoemd.

Geloof het of niet, maar EPS werd 150 jaar geleden al ontdekt, en werd voor het eerst gefabriceerd in de jaren '30 van de vorige eeuw! Het was het eerste type schuim dat in (RC) modelbouw gebruikt werd, vanaf de jaren '60 ongeveer.
Het is beschikbaar in platen en in gegoten vorm.
Als plaat is het wit van kleur en komt het voor in verschillende gradaties van gewicht en densiteit.
Uit EPS kan je uitstekend vleugels snijden met de hot-wire techniek.
De eerste generatie modellen die Multiplex maakte, de legendarische TwinStar en PicoJet modellen, werden uit EPS vervaardigd.
De laatste 6 jaar heeft EPO de plaats ingenomen van EPS, maar nu zijn het vooral nog de klienere (ultra micro) modelletjes die uit dit zeer licht piepschuim gemaakt worden.

EPS verlijmen is niet gemakkelijk, heel veel lijmsoorten zullen dit materiaal doen smelten. Algemeen worden Epoxy gebaseerde lijmen aangenomen als best bruikbaar.


EPP [Expanded Polypropylene]
In het Nederlands dus geëxpandeerd polypropyleen.

Net zoals bij EPS, komt EPP in platen of in gegoten vorm. Deze laatste zorgt voor een glad en bijna blinkend oppervlak, in tegenstelling tot de nogal ruwe kwaliteit van de platen.
Hoewel RC piloten al lang de voordelen van EPP aanprijzen, heeft het materiaal toch wat nadelen; het is redelijk zwaar, erg flexibel en iets moeilijker te lijmen of af tewerken en decoreren.
Hierdoor heeft EPP vooral z'n weg gevonden naar modellen waarbij structuur en integriteit door fibertape en carbon tubes bepaald worden.
De laatste jaren heeft EPP een beetje een comeback gemaakt met een aantal modellen die (vooral door Oost-Europese makers) een lichtere versie van EPP gebruiken om een grotere vorm aan te kunnen.

EPP is ook geen gemakkelijk materiaal om te verlijmen; hot glue werkt wel, maar daardoor verliest EPP z'n flexibiliteit. Er zouden nu wel polyurethaan lijmen bestaan die met behulp van vocht curen... ik moet ze wel eerst nog eens vinden... :-?


EPO [Expanded Polyolefin]
Ik denk in het Nederlands ook... :-)

Eind vorige eeuw (haha).. eind jaren '90 dus, heeft Multiplex zich heer en meester gemaakt in dit materiaal. Je kent het misschien als Elapor, Z-foam of Solidpor, en de laatste tijd is dit het meest voorkomend materiaal gebruikt in (massa-)productie van RC tuigjes.
De chemische samenstelling ervan zal ik je besparen, maar het komt erop neer dat dit materiaal erg sterk en duurzaam is met een erg hoge scheur- en treksterkte.
Je zal het zelden terugvinden als materiaal voor bouwers, maar het leent zich uitstekend om in vorm te gieten. Erg complexe vormen zijn hierdoor geen probleem, met een extra gladde finish aan het oppervlak. Ook verf en decals worden door dit materiaal met plezier geaccepteerd.

Cyano lijm (CA lijm) is een betere keuze dan Epoxy om EPO te verlijmen. De cyano moet zelfs niet foam-safe zijn, hoewel er cyano's bestaan die specifiek voor EPO bedoeld zijn.


Depron
Made by les Hollandais
Eigenlijk is Depron een merknaam, maar het is polystyreen met een gesloten celstructuur. (voila, nu weet je't :D)
Vooral scratchbuilders en andere bouwers gebruiken dit materiaal erg graag, omdat het redelijk sterk en dun is. Bijna een vervanging voor balsa, eigenlijk. Veel indoor toestelletjes worden hieruit vervaardigd, maar ook grotere outdoor toestellen worden uit de typische 3mm en 6mm platen vervaardigd. (zie mijn Alpha Jet in wording ergens anders op het forum hier ;-))
Depron laat zich ook erg gemakkelijk schilderen en van decals voorzien.
Echter, een nadeeltje aan dit materiaal, is een gevolg van z'n eigen structuur. De binnenkant van depron platen is iets zachter dan de buitenkanten, waardoor als het geschuurd wordt (als je bijv. een aantal plaatjes aan elkaar geplakt hebt, om een neusstuk te maken), dat het materiaal niet zo sterk meer is... Gevolg... stuur je deze neus verticaal naar beneden tegen een hard oppervlak, dan ondek je aan de lijve de tekortkoming van Depron...

Foam-safe Gorilla glue, UHO POR, Epoxy... Er zijn genoeg methodes om Depron te verlijmen.


Extruded Polystyrene [XEPS]
Bekend gemaakt door d'Amerikanen als Dow Styrofoam
Dit materiaal wordt vooral gebruikt in huis isolatie (de bekende blauwe foam platen van ettelijke centimeters dik). Er bestaat ook een roze versie van, die iets lichter en minder densiteit heeft dan de blauwe.
Ondanks dat het zwaarder is dan EPS, is het immens veel sterker en het leent zich ook uitstekend om met hot wire te bewerken, om erg sterke vleugels, neus- en cockpit gedeeltes mee te maken.

Epoxy hars is het beste middel om XPS met zichzelf te lijmen, en een vloeibare contact lijm is best om met andere materialen te lijmen.


Een woordje veiligheid:
Al deze materialen zijn erg complex van structuur, en wanneer ze gesneden (al dan niet met hot wire) of geschuurd worden, komen er stoffen vrij die ons lichaam zelf niet kan afbreken. Zorg er altijd voor dat je in een goed geventileerde ruimte zit wanneer je met deze materialen werkt en zet een (stof)maskertje op.
Het zijn eenvoudige richtlijnen, maar kunnen wel veel problemen vermijden... volg ze dus!



\\Geinspireerd door, en hier en daar vrij vertaald uit, mijn favoriet RC magazine "RCM&E" De Special editite voor Herfst 2012.\\

Re: EP...wat?! Verschillende (piep)schuim types...

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2012, 09:42
door Mojos
Hier is wat uitleg??? haha nee goed gedaan hoor mooie tekst!!!

Re: EP...wat?! Verschillende (piep)schuim types...

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2012, 13:14
door RSSD
Zeer goed gedaan man, mooie bijdrage voor het forum :!: :!: :!:

Re: EP...wat?! Verschillende (piep)schuim types...

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2012, 21:48
door CrosstownTee
Mojos, Rssd; you're welcome. thx! ;-)

Re: EP...wat?! Verschillende (piep)schuim types...

BerichtGeplaatst: 01 Okt 2012, 04:21
door bvwhelicopter
Beste CROSSTOWN TEE

U bent blijkbaar een zeer gemotiveerd persoon met gedreven inzet (vergt toch wat opzoekwerk) om deze toch redelijk technische bagage i.v.m. : de verschillende schuim types die tegenwoordig zoal gebruikt kunnen worden : hier neer te schrijven.

Dit is zeer bruikbare informatie voor alle modelbouwers, zowel de ervaren, minder ervaren alsook de beginnende modelbouwers.

Ik kan dat alleen maar aanmoedigen met : een dikke proficiat voor Uw motivatie en persoonlijke inzet.

KEEP OP THE GOOD WORK !

Mvg
bvwhelicopter