-
- Advertisement
Lipo's, hoe zit dat nou eigenlijk ?
12 berichten
• Pagina 1 van 2 • 1, 2
Lipo's, hoe zit dat nou eigenlijk ?
Steeds meer mensen gaan rijden of vliegen met lipo's. Voor de meeste van ons is dit gesneden koek, maar ik kan me voorstellen dat je wanneer je net begint met deze geweldige hobby door de bomen het bos niet meer ziet.
Bij lipo's heb je namelijk een aantal termen en een aantal zaken waar je op moet letten.
Een lipo cel is een accu van 3,7 Volt. Het laden hiervan gebeurd tot 4,2 Volt en het ontladen niet verder dan 3,2 Volt.
Wanneer je een auto, vliegtuig, of wat voor rc voertuig dan ook hebt en je wil hier een lipo op aansluiten, dan moet je er wel voor zorgen dat de elektronika van je voertuig niet overbelast wordt.
Wanneer je voertuig een voeding van 3,7 volt nodig heeft, dan gaat hier dus 1 lipo cel in. We geven dit aan met 1S.
Wanneer je voertuig een voeding nodig heeft van 7,4 Volt, dan heb je dus 2 lipocellen in serie nodig. 2 x 3,7 Volt in serie maakt namelijk 7,4 Volt. Deze 7,4 Volt lipo's kan je kant en klaar aanschaffen. Je zoekt dan gewoon naar een 2S lipo.
Ik denk dat de S aanduiding hiermee wel verklaard is.
Maar, we hebben het nu alleen nog maar over de spanning gehad en niet over de stroom. De stroom die een lipo kan leveren, wordt aangegeven in mAh. Dit staat voor milli Ampere uur.
Wanneer ik dus een lipo heb van bijvoorbeel 3300 mAh, dan kan die lipo gedurende 1 uur, continu 3300 mA of 3,3 Ampere leveren.
Nu zijn er waarschijnlijk weinig tot geen rc voertuigen welke maar 3,3 Ampere trekken, dus hoe zit dat dan =
Stel, je rc model trekt een stroom van 33 Ampere, dat is dus 10x zoveel als je lipo gedurende 1 uur kan leveren. Dit wil zeggen dat je je rc model in theorie dus 1 uur gedeeld door 10 is 6 minuten kan gebruiken. Hierna is je lipo echt leeg en kan je hem waarschijnlijk gewoon weggooien. Een lipo mag namelijk niet verder dan 80% ontladen worden. Later meer hierover.
Maar, wanneer je een lipo sneller gaat ontladen, door hem zwaarder te belasten, krijgt je lipo het een beetje warm Overbelasting is dan ook niet goed en de belasting is aan een maximum verbonden. De maximale belasting geeft men aan met C.
Wanneer je lipo 300mAh is, dan is 1C gelijk aan deze 3300mAh. Wanneer je dus een lipo van 3300mAh hebt, met een C waarde van 30C, dan is de maximale belasting dus 30x3300mA, dit is dus 99Ampere.
Let er bij het aanschaffen van een lipo dus ook op wat de C waarde is. Wanneer ik namelijk een model heb dat 80 Ampere trekt, maar mijn 3300mAh lipo is maar 20C, dan belast ik de lipo dus te zwaar.
We dienen bij het aanschaffen van een lipo dus op de S en op de C waarde te letten. Wanneer we dan eenmaal een lipo aangeschaft hebben, willen we daar zolang mogelijk gebruik van kunnen maken. Hierbij is het belangrijk de lipo niet te ver te ontladen. De ontlading mag nooit meer zijn dan 80% van 1C.
Voorbeeld. Stel, dat je een lipo hebt van 1000mAh. dan mag deze na gebruik nooit verder ontladen zijn dan 80%. Er mag dus niet meer dan 800mA uit. Hoe kom je er nou achter hoeveel je rc model verbruikt en hoe lang je het mag gebruiken voordat je de lipo moet gaan laden.
Als voorbeeld neem ik een heli. ik stop hier een lipo in van 1000mAh en ga 1 minuut vliegen. na deze minuut ga ik de lipo helemaal vol laden. De meeste laders geven dan aan hoeveel mA er weer in is gegaan. Stel dat dat na 1 minuut 100mA is. Dat wil dus zeggen dat mijn heli 100mA per minuut verbruikt. Ik mag de lipo voor 80% ontladen. Aangezien 100mA 10% is en dit dus na 1 minuut uit de lipo is verdwenen, mag ik met deze lipo dus 8 minuten vliegen. Het is hierbij raadzaam om aan de veilige kant te gaan zitten en er dus voor te zorgen dat je niet langer dan 7 a 7,5 minuten vliegt.
Verder is het bij een lipo belangrijk dat je op een aantal zaken let bij het laden. Normaal gesproken is het aan te raden om niet boven de 1C te laden. uurdere lipo´s kunnen vaak met 5C geladen worden en zijn hierdoor dus 5X zo snel vol, maar wanneer je geen haast hebt, laad dan niet boven de 1C.
Wanneer een lipo uit meer dan 1 cel bestaat, is het ook aan te raden om gebalanceerd te laden. Hiervoor dien je de witte balanceer stekker op je lader aan te sluiten. Je lader zal er dan voor zorgen dat alle cellen even ver geladen worden. Onderderlinge spanningsverschillen tussen cellen zullen bij een goede lipo niet verder oplopen dan zo´n 0,01 Volt. Wanneer je altijd gebalenceerd laad, zal de levensduur van je lipo echt aanzienlijk hoger liggen dan wanneer je dit zelden of nooit doet.
Tenslotte is het nog zo dat wanneer je een tijd geen gebruik van je lipo gaat maken het niet echt goed is voor je lipo om deze geheel geladen of ontladen weg te leggen. Wanneer je dus langere tijd niet gaat rijden en of vliegen, bijvoorbeeld voor een winterstop of een vakantie, ontlaad je lipo dan tot 60% veel laders hebben hiervoor een STORE modes. Je lader zorgt er dan voor dat je lipo niet verder dan 60% wordt geladen - ontladen.
Ik denk en hoop dat ik hiermee een stukje onduidelijkheid omtrend lipo´s weg heb kunnen nemen. Maar mocht je nog vragen en-of opmerkingen hebben, zet ze hier dan neer, of stuur me een pb.
Groet,
Guido
Bij lipo's heb je namelijk een aantal termen en een aantal zaken waar je op moet letten.
Een lipo cel is een accu van 3,7 Volt. Het laden hiervan gebeurd tot 4,2 Volt en het ontladen niet verder dan 3,2 Volt.
Wanneer je een auto, vliegtuig, of wat voor rc voertuig dan ook hebt en je wil hier een lipo op aansluiten, dan moet je er wel voor zorgen dat de elektronika van je voertuig niet overbelast wordt.
Wanneer je voertuig een voeding van 3,7 volt nodig heeft, dan gaat hier dus 1 lipo cel in. We geven dit aan met 1S.
Wanneer je voertuig een voeding nodig heeft van 7,4 Volt, dan heb je dus 2 lipocellen in serie nodig. 2 x 3,7 Volt in serie maakt namelijk 7,4 Volt. Deze 7,4 Volt lipo's kan je kant en klaar aanschaffen. Je zoekt dan gewoon naar een 2S lipo.
Ik denk dat de S aanduiding hiermee wel verklaard is.
Maar, we hebben het nu alleen nog maar over de spanning gehad en niet over de stroom. De stroom die een lipo kan leveren, wordt aangegeven in mAh. Dit staat voor milli Ampere uur.
Wanneer ik dus een lipo heb van bijvoorbeel 3300 mAh, dan kan die lipo gedurende 1 uur, continu 3300 mA of 3,3 Ampere leveren.
Nu zijn er waarschijnlijk weinig tot geen rc voertuigen welke maar 3,3 Ampere trekken, dus hoe zit dat dan =
Stel, je rc model trekt een stroom van 33 Ampere, dat is dus 10x zoveel als je lipo gedurende 1 uur kan leveren. Dit wil zeggen dat je je rc model in theorie dus 1 uur gedeeld door 10 is 6 minuten kan gebruiken. Hierna is je lipo echt leeg en kan je hem waarschijnlijk gewoon weggooien. Een lipo mag namelijk niet verder dan 80% ontladen worden. Later meer hierover.
Maar, wanneer je een lipo sneller gaat ontladen, door hem zwaarder te belasten, krijgt je lipo het een beetje warm Overbelasting is dan ook niet goed en de belasting is aan een maximum verbonden. De maximale belasting geeft men aan met C.
Wanneer je lipo 300mAh is, dan is 1C gelijk aan deze 3300mAh. Wanneer je dus een lipo van 3300mAh hebt, met een C waarde van 30C, dan is de maximale belasting dus 30x3300mA, dit is dus 99Ampere.
Let er bij het aanschaffen van een lipo dus ook op wat de C waarde is. Wanneer ik namelijk een model heb dat 80 Ampere trekt, maar mijn 3300mAh lipo is maar 20C, dan belast ik de lipo dus te zwaar.
We dienen bij het aanschaffen van een lipo dus op de S en op de C waarde te letten. Wanneer we dan eenmaal een lipo aangeschaft hebben, willen we daar zolang mogelijk gebruik van kunnen maken. Hierbij is het belangrijk de lipo niet te ver te ontladen. De ontlading mag nooit meer zijn dan 80% van 1C.
Voorbeeld. Stel, dat je een lipo hebt van 1000mAh. dan mag deze na gebruik nooit verder ontladen zijn dan 80%. Er mag dus niet meer dan 800mA uit. Hoe kom je er nou achter hoeveel je rc model verbruikt en hoe lang je het mag gebruiken voordat je de lipo moet gaan laden.
Als voorbeeld neem ik een heli. ik stop hier een lipo in van 1000mAh en ga 1 minuut vliegen. na deze minuut ga ik de lipo helemaal vol laden. De meeste laders geven dan aan hoeveel mA er weer in is gegaan. Stel dat dat na 1 minuut 100mA is. Dat wil dus zeggen dat mijn heli 100mA per minuut verbruikt. Ik mag de lipo voor 80% ontladen. Aangezien 100mA 10% is en dit dus na 1 minuut uit de lipo is verdwenen, mag ik met deze lipo dus 8 minuten vliegen. Het is hierbij raadzaam om aan de veilige kant te gaan zitten en er dus voor te zorgen dat je niet langer dan 7 a 7,5 minuten vliegt.
Verder is het bij een lipo belangrijk dat je op een aantal zaken let bij het laden. Normaal gesproken is het aan te raden om niet boven de 1C te laden. uurdere lipo´s kunnen vaak met 5C geladen worden en zijn hierdoor dus 5X zo snel vol, maar wanneer je geen haast hebt, laad dan niet boven de 1C.
Wanneer een lipo uit meer dan 1 cel bestaat, is het ook aan te raden om gebalanceerd te laden. Hiervoor dien je de witte balanceer stekker op je lader aan te sluiten. Je lader zal er dan voor zorgen dat alle cellen even ver geladen worden. Onderderlinge spanningsverschillen tussen cellen zullen bij een goede lipo niet verder oplopen dan zo´n 0,01 Volt. Wanneer je altijd gebalenceerd laad, zal de levensduur van je lipo echt aanzienlijk hoger liggen dan wanneer je dit zelden of nooit doet.
Tenslotte is het nog zo dat wanneer je een tijd geen gebruik van je lipo gaat maken het niet echt goed is voor je lipo om deze geheel geladen of ontladen weg te leggen. Wanneer je dus langere tijd niet gaat rijden en of vliegen, bijvoorbeeld voor een winterstop of een vakantie, ontlaad je lipo dan tot 60% veel laders hebben hiervoor een STORE modes. Je lader zorgt er dan voor dat je lipo niet verder dan 60% wordt geladen - ontladen.
Ik denk en hoop dat ik hiermee een stukje onduidelijkheid omtrend lipo´s weg heb kunnen nemen. Maar mocht je nog vragen en-of opmerkingen hebben, zet ze hier dan neer, of stuur me een pb.
Groet,
Guido
SAB Goblin 630 FBL met AR7200BX Kontronik Jive 80HV, Scorpion 4035-560 Savox servo's
Logo 600 SE FBL met BeastX, Kontronik Jive 80HV, Kontronik Pyro 700-45 Savox servo's
Logo 400 SE
Sponsored by http://www.hobbymaniac.nl Proud to be a Maniac!
Logo 600 SE FBL met BeastX, Kontronik Jive 80HV, Kontronik Pyro 700-45 Savox servo's
Logo 400 SE
Sponsored by http://www.hobbymaniac.nl Proud to be a Maniac!
-
maffie
- Globale moderator
- Berichten: 767
- Geregistreerd: 28 Jan 2012, 20:04
- Woonplaats: Gouda Nederland
zeer mooi uitgelegd!
Laatst gewijzigd door Mr.SandFire op 25 Aug 2012, 14:29, in totaal 1 keer gewijzigd.
plane : depron turbo raven, zagi, jetiger, A10 warthog, projeti, miss bipe, ampmaster under construcion.
-
Mr.SandFire
- Actief lid
- Berichten: 289
- Geregistreerd: 17 Apr 2011, 12:48
Life is a bitch, fly away from it...
-
RSSD
- Beheerder
- Berichten: 4316
- Geregistreerd: 02 Apr 2011, 12:23
- Woonplaats: Vladslo
Erg leerzaam! Nu kom ik weer wat te weten over lipo's.
Ik als noob in de lipo's is dit heel leerzaam! Goede uitleg!
Ik als noob in de lipo's is dit heel leerzaam! Goede uitleg!
-
voske
- Lid op training
- Berichten: 102
- Geregistreerd: 15 Mrt 2012, 21:35
Ik denk dat dit niet meer uitleg nodig heeft.
THE SKY IS THE LIMIT
Align T-rex 250
Align T-rex 450
Align T-rex 500
Futaba FF9
Spektrum DX6I
Align T-rex 250
Align T-rex 450
Align T-rex 500
Futaba FF9
Spektrum DX6I
-
airwolf pilot
- Actief lid
- Berichten: 411
- Geregistreerd: 02 Jun 2012, 10:13
- Woonplaats: Waasmunster
Bedankt voor de complimenten mannen. Ik merkte dat er hier en daar wat onduidelijkheid was over dit onderwerp, dus vandaar mijn uitleg.
Mochten er nog meer zaken zijn waar uitleg over wenselijk is, laat het dan even weten.
Mochten er nog meer zaken zijn waar uitleg over wenselijk is, laat het dan even weten.
SAB Goblin 630 FBL met AR7200BX Kontronik Jive 80HV, Scorpion 4035-560 Savox servo's
Logo 600 SE FBL met BeastX, Kontronik Jive 80HV, Kontronik Pyro 700-45 Savox servo's
Logo 400 SE
Sponsored by http://www.hobbymaniac.nl Proud to be a Maniac!
Logo 600 SE FBL met BeastX, Kontronik Jive 80HV, Kontronik Pyro 700-45 Savox servo's
Logo 400 SE
Sponsored by http://www.hobbymaniac.nl Proud to be a Maniac!
-
maffie
- Globale moderator
- Berichten: 767
- Geregistreerd: 28 Jan 2012, 20:04
- Woonplaats: Gouda Nederland
Maffie, thx. Zeer duidelijk en nuttig. Als je ook zo info hebt over lipo laders mag je het ook altijd neerpennen.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
-
de79
- Actief lid
- Berichten: 485
- Geregistreerd: 23 Jan 2012, 12:18
de79 schreef:Maffie, thx. Zeer duidelijk en nuttig. Als je ook zo info hebt over lipo laders mag je het ook altijd neerpennen.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Ik wil wel een stukje schrijven en uitleg geven over laders hoor, maar wat zou je erover willen weten?
SAB Goblin 630 FBL met AR7200BX Kontronik Jive 80HV, Scorpion 4035-560 Savox servo's
Logo 600 SE FBL met BeastX, Kontronik Jive 80HV, Kontronik Pyro 700-45 Savox servo's
Logo 400 SE
Sponsored by http://www.hobbymaniac.nl Proud to be a Maniac!
Logo 600 SE FBL met BeastX, Kontronik Jive 80HV, Kontronik Pyro 700-45 Savox servo's
Logo 400 SE
Sponsored by http://www.hobbymaniac.nl Proud to be a Maniac!
-
maffie
- Globale moderator
- Berichten: 767
- Geregistreerd: 28 Jan 2012, 20:04
- Woonplaats: Gouda Nederland
wat een goede lader is, wat de gangbare types zijn (voeding in of voeding los), hoe zwaar de voeding moet zijn. Soorten aansluitingen (standaard) van lipo's. verloopstukjes voor meerdere lipo's te laden,... (als het niet teveel gevraagd is. denk dat er nog wel veel beginners met deze vragen zitten. Allez, ik toch)
-
de79
- Actief lid
- Berichten: 485
- Geregistreerd: 23 Jan 2012, 12:18
12 berichten
• Pagina 1 van 2 • 1, 2
Terug naar R/C Tutorials - How To's
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten
-
- Advertisement