-
- Advertisement
Lipo's, hoe zit dat nou eigenlijk ?
12 berichten
• Pagina 2 van 2 • 1, 2
Re: Lipo's, hoe zit dat nou eigenlijk ?
Maffie,
een vraagje:
"Een lipo mag namelijk niet verder dan 80% ontladen worden" Dit is dus van de laadcapaciteit. bv een lipo van 300mAh mag maximum ontladen worden tot er nog 60Mah in zit (60 is 20% van 300). Nu heb ik een lipochecker. Deze vertelt me hoeveel volt de lipo nog geeft. Ik lees dat de lipo niet onder de 3.2v mag gaan. Kan ik ervanuit gaan dat als de lipo meer volt geeft dan 3.2 op de lipo checker dat ik nog niet aan de 80% ontlading zit?
een vraagje:
"Een lipo mag namelijk niet verder dan 80% ontladen worden" Dit is dus van de laadcapaciteit. bv een lipo van 300mAh mag maximum ontladen worden tot er nog 60Mah in zit (60 is 20% van 300). Nu heb ik een lipochecker. Deze vertelt me hoeveel volt de lipo nog geeft. Ik lees dat de lipo niet onder de 3.2v mag gaan. Kan ik ervanuit gaan dat als de lipo meer volt geeft dan 3.2 op de lipo checker dat ik nog niet aan de 80% ontlading zit?
-
de79
- Actief lid
- Berichten: 485
- Geregistreerd: 23 Jan 2012, 12:18
Het voltage zakt niet lineair met de capaciteit bij een LiPo.
Als de LiPo geladen is, zal hij 4.2V hebben.
Bij belasting zal de LiPo (redelijk snel) naar z'n nominale waarde van 3.7V terugkeren, en daar blijven tot z'n capaciteit richting 20% gaat.
3.2V is het aangeraden cut-off Voltage van een 1 cellige LiPo, dus welke capaciteit je dan nog hebt, is eigenlijk minder relevant; je LiPo's voltage mag liefst niet verder meer zakken dan dat, vooraleer je in een moeilijke 'deep discharge' situatie terechtkomt.
Wat wel relevant is, is te weten wanneer je die capaciteit nog hebt, wanneer je LiPo aan 3.2V zit. Als je de tijd gemeten hebt, kan je zo perfect berekenen hoe snel je LiPo onder balast z'n capaciteit kwijt geraakt, dus hoveel mAh je motor+servo's etc.. verbruiken.
Om je vraag te beantwoorden; Als je nog meer dan 3.2V op je checker ziet, maar het is minder dan 3.7V, zit je in het laatste deel van de ontlading van de LiPo, en heb je inderdaad nog (een beetje) meer dan je 20% capaciteit.
Greetz,
T.
Als de LiPo geladen is, zal hij 4.2V hebben.
Bij belasting zal de LiPo (redelijk snel) naar z'n nominale waarde van 3.7V terugkeren, en daar blijven tot z'n capaciteit richting 20% gaat.
3.2V is het aangeraden cut-off Voltage van een 1 cellige LiPo, dus welke capaciteit je dan nog hebt, is eigenlijk minder relevant; je LiPo's voltage mag liefst niet verder meer zakken dan dat, vooraleer je in een moeilijke 'deep discharge' situatie terechtkomt.
Wat wel relevant is, is te weten wanneer je die capaciteit nog hebt, wanneer je LiPo aan 3.2V zit. Als je de tijd gemeten hebt, kan je zo perfect berekenen hoe snel je LiPo onder balast z'n capaciteit kwijt geraakt, dus hoveel mAh je motor+servo's etc.. verbruiken.
Om je vraag te beantwoorden; Als je nog meer dan 3.2V op je checker ziet, maar het is minder dan 3.7V, zit je in het laatste deel van de ontlading van de LiPo, en heb je inderdaad nog (een beetje) meer dan je 20% capaciteit.
Greetz,
T.
Thanks for visiting my YouTube channel!
https://www.youtube.com/user/CrosstownTee
Reely Wild Hawk [upgraded with MicroJet V3]
Durafly F4U Corsair [Beautiful]
Max Thrust Riot [Trainer/Acro]
Spektrum DX6i
https://www.youtube.com/user/CrosstownTee
Reely Wild Hawk [upgraded with MicroJet V3]
Durafly F4U Corsair [Beautiful]
Max Thrust Riot [Trainer/Acro]
Spektrum DX6i
-
CrosstownTee
- Beheerder
- Berichten: 950
- Geregistreerd: 20 Jul 2012, 22:06
- Woonplaats: Elst, Brakel - Oost-Vlaanderen
12 berichten
• Pagina 2 van 2 • 1, 2
Terug naar R/C Tutorials - How To's
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast
-
- Advertisement